En Alan Banks deckare
Författare: Peter Robinson
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2020-01-14
Recensionsdag: 2020-01-14

Den andra boken om Alan Banks.

En före detta professor, välbärgad historiker och arkeolog, hittas död utanför den avskilda by han gjort till sitt hem på ålderns höst. Det är ett mord som upprör hela trakten. Harry Steadman verkar ha varit en man som respekterades och beundrades djupt av alla sina grannar och kolleger. Alla utom den som tog livet av och lämnade honom halvt begravd på en åker.

Kommissarie Alan Banks lämnade våldets London för vad han trodde skulle bli ett fridfullt liv som polis på landsbygden. Men det brutala mordet på Steadman gör det väldigt tydligt att ondskan kan frodas även på den vackraste plats. Det ligger farliga hemligheter begravda i detta avlägsna samhälles historia som redan lett till en mans död. Banks är tvungen att frilägga en mörk och chockerande berättelse innan dåtidens synder leder till mer blodspillan.

”En hängiven man” utkom i original 1988.

"Peter Robinsons böcker om Alan Banks har vunnit en stor läsekrets och En hängiven man gör ingen besviken." Ölandsbladet

"Pints, paj och pipa på puben. En eloge till de oblodiga titlarna på Peter Robinsons böcker. En hängiven man heter den nyutgivna romanen som skrevs redan 1988 men nu översatts till svenska... Stämningen är sävlig och det gillar jag, Banks gnetar på med att om och om igen söka upp alla i Harrys bekantskapskrets. En ung flicka tror sig veta vem som kan ha med mordet att göra och beslutar sig för att spana på egen hand. Det skulle hon naturligtvis inte ha gjort. Ungdomarna roar sig med videooch flipperspel, spelar på jukebox och drömmer om ett liv i London. Banks själv laddar bilens bandspelare med kassetter, ja det är definitivt en svunnen tid. Detta är den nittonde deckaren i serien. Och nej, jag tröttnar inte." Norran

"Nu ger förlaget Forum ut de tidigare böckerna, som inte översatts förut, och den mycket underhållande En hängiven man är den andra boken i kronologin. Här finner man en historiker och arkeolog ihjälslagen, och det blir upp till Banks och hans kollegor att finna mördaren. Det påminner inte så lite om gamla brittiska pusseldeckare i Agatha Christies och Colin Dexters anda; boken går helt enkelt ut på att Banks pratar med folk i omgivningen för att sedan dra sina slutsatser. Handlingen är genomtänkt och språket är välskrivet och lättläst. Det är lätt att förstå Peter Robinsons framgångar och En hängiven man är något av ett måste för deckarentusiasten." BTJ

Recensionsdag: 2020-01-14 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jan Malmsjö Originalutgåvans titel: A Dedicated Man Originalutgåvans utgivningsår: 1988 Omslagsformgivare: Fredrik Stjernfeldt Platser: Yorkshire Tidsperioder: 1980-talet Serie: Alan Banks Thema-kod: Deckare Antal sidor: 330 Mått: 110 x 178 x 18 mm Vikt: 157 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789179130299 (2020-01-14)

Boken ingår i serien Alan Banks

En hängiven man

En Alan Banks deckare