Snögloben

Författare: Amanda Hellberg
Provläs

Utgivningsdag: 2014-09-17
Recensionsdag: 2014-10-01

Under ett storslaget vinterbröllop på Wytham Hall nära Oxford går något fruktansvärt fel. Brudgummen Theo de Vere, tillika den 25:e earlen av Oxford, hittas död och allt tyder på att det är ett bestialiskt mord. Polisens speciella insatsstyrka där Maja Grå nu arbetar kallas in och möts av en ohygglig syn. Det enda vittnet, den nyblivna bruden, är i djup chock.Maja får en viktig roll i vittnesförhören tack vare sina unika förmågor. Men den brittiska midvintern är förrädisk, och när ett våldsamt snöfall isolerar såväl utredare som bröllopsgäster på Wytham Halls ägor upplever Maja ett växande obehag. Någonting i hennes närhet kastar mörka skuggor över utredningen. Och det tycks finnas kopplingar mellan det här mordet och en rad oupplösta pojkmord.Maja känner sig motarbetad på alla fronter, och när hon inser att fästmannen Jacks storebror var ett av gärningsmannens offer, tjugo år tidigare, blir hennes engagemang personligt. Jack har sjunkit djupt ner i en depression och behöver henne, men Maja framhärdar i sin jakt efter sanningen – trots att det kan komma att kosta henne allt. Samtidigt vakar någon över varje steg Maja tar, och hon kastas in i ett ödesdigert spel med en iskall mördare.Snögloben är den fjärde fristående delen i Amanda Hellbergs hyllade serie om Maja Grå. Hennes suggestiva blandning av skräck och deckare älskas av både kritiker och läsare.

”...en gudabenådad berättare med sin egensinniga blandning mellan skräck och deckare.”
DN

”Hellberg väver skickligt ihop samtid med dåtid och när upplösningen kommer sväljer jag historien med hull och hår. Hellbergs böcker är storartad underhållning. Hennes huvudperson Maja Grå är både sympatisk och komplex, intrigen både spännande och trovärdig och upplösningen överraskande men samtidigt självklar. Att böckerna dessutom utspelar sig i anrik brittisk miljö gör det hela ännu bättre. Hellberg äger förmågan att beskriva miljöer och stämningar så att man känner ångan från varma tekoppar och draget från de undermåliga engelska fönstren. Det är otäckt, men precis lagom otäckt. Här förekommer inga överdrifter, vilket är klokt. Amanda Hellberg är mycket bra på det hon gör – skriver rysliga och underhållande romaner – och jag väntar ivrigt på nästa bok om Maja Grå.”
Sydsvenskan

”En ordinär deckarintrig blir extraordinär tack vare Hellbergs lugna men ändå pådrivande sätt att berätta. Och inte minst förmågan att förvandla mys till rys och vardag till skräck, från en mening till nästa.” Betyg 4 av 5
Femina

”Den spöklika stämningen är den verkliga behållningen. Det är dessutom riktigt välskrivet, vilket få moderna svenska deckare kan skryta med att vara.”
Hallands Nyheter

” ... den här gången vankas vinterbröllop kryddat med ett läbbigt mord, som tvingar polisen Maja Grå att koppla ihop tidigare mord med detta, nyligen begångna. Skräck och deckare i ett.”
Metro (En av veckans favoriter)

”Inledningen av fallet är så suggestiv och ryslig som man förväntar sig av Hellberg. På ett insnöat slott har en earl blivit mördad vid ett bröllop och miljön är klassisk för en gotisk mysterieroman.”
LitteraturMagazinet

” ... när Maja Grås nackhår reser sig blir jag mörkrädd.”
Bokhora

DN

Sydsvenskan

Femina

Hallands Nyheter

Metro (En av veckans favoriter)

LitteraturMagazinet

Bokhora

Recensionsdag: 2014-10-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Deckare Antal sidor: 284 Mått: 110 x 178 x 18 mm Vikt: 163 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789175033686 (2014-09-17)

Snögloben

Författare: Amanda Hellberg
Provläs