Författare: Elin Persson
Köp boken Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2020-08-06
Recensionsdag: 2020-08-06

Mediakontakt: Sara Kyhlstedt

I sin romandebut tecknar Elin Persson osentimentalt tre unga livsöden med värdighet och medmänsklighet. Och läsarhjärtat brister.

Rebecka är ny på jobbet på HVB-hemmet, hon har gått introkursen och hon följer alla regler som står i pärmen. Hon får rådet att lämna jobbet på jobbet, att inte låta sig bli berörd. Men ibland när det blir för mycket flyr hon ner till källargången vid grovsoprummet och sitter där en stund och petar på den skrovliga betongväggen tills det bildas en liten hög med grått smul på golvet.

Varje dag möter hon Ahmed som dansar snabbt med höfterna, Hamid som har Migrationsverkets brev på nattduksbordet och Zaher, den nyaste på boendet som rör sig tyst längs korridorerna i sina glittriga sandaler. De är Afghanistans söner, och Rebecka på asylboendet är deras anhörig.

Elin Persson är socialantropolog. När hon inte skriver jobbar hon med socialt arbete. Hennes debutroman "De afghanska sönerna" är en brännande text som inte vill släppa taget. Den är också en hyllning till alla som jobbar på HVB-hem.

"Brännande debut." /.../ ”De afghanska sönerna” är Perssons debut och en imponerande sådan." Dagens Nyheter

"Jag är tagen. För det är med allvar, skärpa, omsorg och medmänsklighet denna roman för ungdomar och unga vuxna är skriven." Lena Kjersen Edman, Svensklärarföreningen

"Elin Perssons debutroman är en stilistiskt svidande kommentar över den byråkratiska myndighetsutövningen i integrationens Sverige. Den är också en fiktiv minnesskrift över de människor som räddats till livet men som inte tilläts att leva. Som sådan är den lika effektiv som den är drabbande, med en språklig briljans som dröjer sig kvar." Norrbottens-Kuriren

"Persson skriver koncentrerat, bara precis det som behövs, och med vaken blick för de talande detaljerna. För att vara debutant har hon en ovanligt välutvecklad stilistisk förmåga, något som förstås bådar gott inför framtiden." Svenska Dagbladet

"Utan några som helst omsvep och med ett mycket avskalat språk beskriver Elin Persson händelseförloppet kring de tre pojkarna. Skildringen är enastående men oerhört drabbande och läsaren bör göra sig beredd på en mycket smärtsam läsning." /.../ "det sägs att ingen som hotas till livet utvisas, men det är ingen tröst och det spelar ingen roll. Dessa pojkars själar har gått sönder. De är fortfarande barn på många sätt och kastas nu åter ut i kylan. Det är därför den här boken är så viktig! Den är en ögonöppnare som hjälper oss att verkligen se och förstå." Lise-Lotte Arnäs, barnboksbibkliotekarie, Strömstads tidning, Norra Bohuslän

"En av vinterns kulturdebatter, initierad av Margit Richert i Svenska Dagbladet, har handlat om att svenska författare kommer från en sådan likartad, mallad bakgrund och att perspektivet blir snävt. Elin Persson bidrar med ett sådant efterfrågat nytt perspektiv i denna roman. Rebecka är en av alla människor som fått in en fot på arbetsmarknaden i och med flyktingmottagandet, människor som inte alltid var rustade att hantera den svåra arbetsuppgiften. Ämnet har gjort att Elin Perssons debut har uppmärksammats, men hon har en röst som lovar ett författarskap värt att följa även när hon lämnar HVB-hemmet." Kristian Ekenberg, Gefle Dagblad, allehanda.se, Sundsvalls tidning, Nerikes Allehanda

"Mig veterligen är detta även den första skönlitterära skildringen av arbetet på ett HVB-hem.
Men det som gör "De afghanska sönerna" så läsvärd är inte dess plats i samtidens litteraturhistoria, utan helt andra kvaliteter. Det här är definitivt en bok som griper tag, även om jag aldrig sträckläser - tvärtom måste jag ta några sidor i taget för att inte drunkna i den bedrägligt lättlästa, men känslomässigt tunga texten. Persson skriver koncentrerat, bara precis det som behövs, och med vaken blick för de talande detaljerna. För att vara debutant har hon en ovanligt välutvecklad stilistisk förmåga, något som förstås bådar gott inför framtiden. Framför allt lyckas Persson skriva fram en ovanligt stor komplexitet, som ger djup åt den tunna boken. Här finns ofta inga rätta svar - åtminstone inga som är enkla, eller möjliga att förverkliga. Persson skildrar en uppsättning av personer som allihop har brister och fördomar, bättre och sämre sidor." /.../ "Allihop blir de mångbottnat mänskliga, på ett sätt som inte bara gör boken bättre utan också känns befriande - och som verkligen behövs i ett kallt samhällsklimat." Svenska Dagbladet

"Brännande debut." /.../ ”De afghanska sönerna” är Perssons debut och en imponerande sådan. Det märks tydligt att förfat-taren har en bakgrund inom socialt arbete och själv har tillbringat ett par somrar på ett liknande hvb-hem. Romanen är utgiven för ungdomar, men kan läsas med lika stor behållning av vuxna." /.../ "Sammantaget har Persson emellertid skrivit en riktigt originell ungdomsbok. Till skillnad från mycket annat på marknaden handlar ”De afghanska sönerna” nämligen inte i första hand om vuxenblivande. I tematik och estetik påminner romanen snarare om verk av samtida arbetarförfattare som Kristian Lundberg och Jenny Wrangborg. Skildringen av Rebeckas arbetsplats och relation till de tre pojkarna ställer brännande angelägna frågor om makt, maktlöshet och rätten till ett värdigt liv. Det är svårt att svara på om man blir mer eller mindre människa av att arbeta på institution. Jag vet bara att Perssons roman sätter fingret på vad det innebär att vara medmänniska." Dagens Nyheter

"De afghanska sönerna är en spännande debut. Det är en berättelse jag inte läst förut och det blir mer och mer sällan jag kommer över nya berättelse. Med läsningen kommer en ny förståelse både för de boende på HVB-hemmet men också för de som jobbar där. Jag gillar!" prickigapaula.blogspot.com

"Genom Elin Perssons roman framstår det med all tydlighet att Sveriges flytninghantering är omänsklig. Och jag kan bara önska att inte bara ungdomar utan även också vuxna, men framförallt våra politiker läser "De afghanska sönerna". Så här kan det inte fortsätta." Maria Nyström Krantz, Östgötakorrespondenten

"Vi har hört det många gånger förr, men Elin Persson lyckas ändå få allt att kännas. Redan från första sidan sitter tonen, ämnet och karaktärerna. /.../ Elin Persson litar helt enkelt på att det stora ska komma fram i det lilla, och det gör hon helt rätt i. ”De afghanska sönerna” både känns och berör fastän den använder inomhusrösten. Den visar allt jag inte visste om en historia jag trodde jag redan kunde. Inte bara en lyckad debut alltså, utan en riktigt lyckad roman. En sån som det inte går att värja sig mot. Johanna Lindbäck, Expressen

"Stark debut" /.../ "Jag ska genast säga att det är en text som berörde mig djupt och att skrivandet sköts upp på grund av läsandets oro." Smålandsposten, Barometern

"Persson har lyckats särskilt bra med gestaltningen av de ensamkommande pojkarna som barn. /.../ Det finns flera avsnitt i De afghanska sönerna som får det att värka djupt inne i hjärtat. När någon ger kärlek, varför får vi inte ta emot den?" Anna Tagaro Andersson, Folkbladet

"Vacker berättelse om vardagsliv, rutiner, komplikationer, ensamheten i ett nytt land och nya vänskaper." Dagens Nyheter

"”Det är en massa känslor och svärta och det är bra på riktigt. En skicklig debut!”" Vi Läser

"Personskildringarna är levande och flerdimensionella och allt utspelar sig i väl tecknade miljöer, någonstans i Sverige, och författardebutanten Elin Persson väjer inte för svårigheterna när kulturer krockar. Men hon låter också läsaren förstå att det finns mycket känslor under den sakliga prosan, som känns närmast nödtvungen för att hålla tillbaka det instängda känsloengagemang som är på väg att explodera. Sammanfattningsvis: De afghanska sönerna är en stram, stark roman som skickligt gestaltar komplicerade samhällsaktualiteter." Staffan Wennerlund, Bibliotekstjänst, häfte 1: 2020

Recensionsdag: 2020-08-06 Genre: Barnböcker, ungdomsböcker och läromedel Originalutgåvans titel: De afghanska sönerna Omslagsformgivare: Sara Edström Boktyp: drama, vardag, vänskap Platser: litet samhälle mellansverige, kan vara en ort i Dalarna eller Hälsingland eller Västmanland, Inte platsbestämt. Tidsperioder: samtid, 2020 Thema-kod: Skönlitteratur barn och ungdom: modern och samtida Antal sidor: 192 Mått: 110 x 178 x 13 mm Vikt: 106 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789179753702 (2020-08-06)

De afghanska sönerna

Författare: Elin Persson
Lyssna på boken Provläs