Offrens offer

Författare: Bo Svernström
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2018-10-11
Recensionsdag: 2018-10-11

När en bonde utanför Rimbo en tidig morgon går ut i sin lada finner han en naken man brutalt torterad och uppspikad på ladans vägg. På plats gör polisens tekniker en makaber upptäckt: mannen lever. Poliskommissarie Carl Edson sätts på fallet samtidigt som kvällstidningsreportern Alexandra Bengtsson blir den första att skriva om det i media. Mannen visar sig vara kriminell och har många fiender. När fler brutala, till synes slumpmässiga mord bland kriminella begås, försöker polisen hitta ett mönster. Men det som tycks vara en trivial uppgörelse i den kriminella världen utvecklar sig till något helt annat. Carl Edson och Alexandra Bengtsson blir allt mer indragna i handlingens mitt – där inget längre är vad det inledningsvis tycktes vara.
Offrens offer är en både smart och berörande, tempofylld och mörk spänningsroman med många oväntade vändningar.

"En udda debut, där intrigen gör en ytterst oväntad vändning halvvägs." Lotta Olsson, Dagens Nyheter

"Bo Svernström är skicklig i hanteringen av sina bägge huvudpersoner /.../ en intressant svensk debut är det." Gunilla Wedding, Skånska Dagbladet

"Svernström klarar av balansgången, utvecklar berättelsen och sätter punkt med ett bra och överraskande slut." Alf Ehn, Skaraborgs Allehanda

”Det är spännande och välskrivet, båda huvudpersonerna är intressanta att följa /…/ Men just när man tror att man är trygg, att man förstår varthän det barkar, då - ungefär halvvägs in i boken - drar Svernström undan mattan. Fallet blir hårt och oväntat, även för de mer rutinerade läsarna skulle jag tro. /…/ Efter det läser man koncentrerat på helspänn. Men även om Svernström skickligt har bjudit på en rejäl överraskning i intrigen är det kanske ännu mer imponerande att han inte faller för frestelsen att fortsätta ta till samma grepp gång på gång. I stället blir den sista delen av boken och själva upplösningen känslomässigt stark … /…/ spännande läsning, det är det.” Maria Neij, Aftonbladet

"Det är en bra bok han skrivit. Spännande, skickligt komponerad och med vardagslivet bulnande bakom excesserna." Inger Dahlman, Upsala Nya Tidning

"... en historia som berör samtidigt som den är spännande. /.../ Och slutet var jag inte alls beredd på! Jag är imponerad över hur snyggt Svernström har byggt upp och skrivit ihop allt. Letar du en ny, spännande deckare så kan jag verkligen rekommendera den här. Det är författarens debut och jag hoppas att han kommer skriva fler böcker!" Vargnatts bokhylla

"Gripande, brutal och otäck. /.../ en mycket bra debut som bjuder på en fantastisk läsupplevelse och jag ser fram emot att läsa fler böcker av författaren!" Bokmysan

"Oväntade vändningar och spänning utöver det vanliga gör boken till en riktig nagelbitare, det här är en ruskigt bra debutroman!" Villivonkansbooks

Recensionsdag: 2018-10-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Formgivare: Elina Grandin Serie: Vindicta Thema-kod: Polisromaner, Deckare, Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 400 Mått: 111 x 178 x 32 mm Vikt: 258 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789174297355 (2018-10-11)

Boken ingår i serien Vindicta

Offrens offer

Författare: Bo Svernström