Recensionsdag: 2023-02-09

Mediakontakt: Magdalena Höglund

Tilldelad Crimetime Award Årets deckardebut 2022 och nominerad till Deckarakademins Årets deckardebut 2022.

"Här är berättelsen som starkast, i en obehaglig bild av hur människor reagerar i kris." Lotta Olsson, gästskribent i Aftonbladet

"Rasande rafflande - stoppa pressarna!" Femina

"Det här är en riktigt, riktigt bra debut. /.../ Lysande vårläsning." Skånska Dagbladet

"Språket är rappt, enkelt och dansar nästan fram, och jag får minnen från när jag läste Liza Marklunds Sprängaren för 23 år sedan." UNT

Loa Bergman återvänder till journalistiken efter en lång sjukskrivning. När han letar efter vinklar inför den stundande tjugoårsdagen av en nationell katastrof ramlar han över ett spår som ligger närmre hans eget öde än vad han först vill erkänna.

Samtidigt bedriver Danijela Mirkovic, Loas kollega på tidningen och tidigare vän, en egen utredning och hittar märkliga oklarheter. Båda två dras in i en livsfarlig spiral i jakten på sanningen.

"Den som överlever" är en rafflande spänningsroman om hur girighet, moral och tillfälligheter styr våra livsöden.

"Årets klart bästa debut än så länge. Här finns en intelligent intrig, levande Stockholmsmiljöer, intressanta interiörer från kvällspressen, originella komponenter på dramatikmodig nivå, ett fantastiskt språk men det som imponerar mer än något annat är riktigt starka och levande karaktärer av många olika slag, huvudpersonerna Loa Bergman och Danijela Mirkovic, journalistkolleger på Aftonposten, har många fler i sin omgivning." Kapprakt

"Det här är en riktigt, riktigt bra debut. Pavic Lundberg skriver med ett underbart flyt i språket och drar sig inte för att bryta den realistiska stilen med egensinniga metaforer som får mig att både haja till och le lite lyckligt. /.../ Intrigen är definitivt speciell med sina påhittade men övertygande katastrofer och skildringen av konsekvenserna de får. Loa är också övertygande i all sin trasighet och Danijela måste man bara älska, liksom den väl fångade tidningsmiljön. Lysande vårläsning." Skånska Dagbladet

"Här är berättelsen som starkast, i en obehaglig bild av hur människor reagerar i kris./.../ Redaktionsskildringen är nog den bästa jag har läst" Lotta Olsson i Aftonbladet

"Intelligent, medryckande spänning" Pekka Heino, QX

"Victor Pavic Lundbergs bok är välskriven och spännande. Den beskriver initierat de dilemman som en journalist ställs inför. Moral och lojalitet är töjbara begrepp, storyn är viktigast och jakten på den kan få stora konsekvenser. Balansgången beskrivs initierat och handlingen drivs framåt i ett lagom högt tempo med korta laddade kapitel. /.../ Lundberg står sig väl i den aldrig sinande floden av svenska författare inom deckar- och spänningsromangenrén." Mariestads-Tidningen

"Victor Pavic Lundbergs debut är lysande. 'Den som överlever- är en välskriven spänningshistoria med fint utmejslade karaktärer och en unik handling. Resultatet är en riktig bladvändare." Daniel Gustavsson, BTJ-häftet nr 5, 2022

Recensionsdag: 2023-02-09 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Nomineringar: Svenska deckarakademien: Bästa svenska debut Utmärkelser: Crimetime Award Årets deckardebut Boktyp: spänning, deckare, journalister Platser: Stockholm, Sverige, Södermalm, Medborgarplatsen, Hornstull Serie: Loa Bergman & Danijela Mirkovic Thema-kod: Deckare: privatdetektiver / amatördetektiver, Deckare med kvinnliga hjältar, Sverige Antal sidor: 432 Mått: 110 x 180 x 27 mm Vikt: 226 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789100801663 (2023-02-09)

Boken ingår i serien Loa Bergman & Danijela Mirkovic

Den som överlever

Författare: Victor Pavic Lundberg