Författare: Tove Folkesson
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2020-08-06
Recensionsdag: 2020-08-06

Mormor har alltid funnits där, och snart finns hon inte. Hennes ord bär den släkt som vuxit fram på den öländska gården.
Tove återvänder dit gång på gång, för att rädda språk och minnen. Bli en fortsättning.
Så kommer hon och hennes fru fram i kön på Reproduktionsmedicin Huddinge sjukhus. De har längtat och är nära nu, tror hon, och träder in i en splitter ny värld av donationsregister, frysåterföringar och kuratorssamtal.
Men döden ligger där ute på trappen. Och i gårdens vårdträd rasslar frökapslarna, gula redan. Det är sommar.
När blir ett barn till? "Hennes ord" är första delen i en berättelse om den naturliga döden och födandets stora mysterium. En gren håller på att knäckas, och en kärlek måste tas tillvara.
Tove Folkesson har hyllats brett för sin romantrilogi som inleddes med Kalmars jägarinnor, och har bland annat tilldelats Svenska Dagbladets litteraturpris.

"Jag vet ingen nu levande svensk författare som skriver som Tove Folkesson gör i "Hennes ord". Jag njuter av språket på varje sida och vill aldrig att det ska ta slut. ... Det här är nödvändig litteratur!" Annika Wall, Borås Tidning

"Jag vet ingen nu levande svensk författare som skriver som Tove Folkesson gör i 'Hennes ord'. Jag njuter av språket på varje sida och vill aldrig att det ska ta slut. ... Det här är nödvändig litteratur!" Annika Wall, Borås Tidning

"Jag grät när jag läste den här romanen. Den kröp ända in i hjärttrådarna med sitt öländskt kärva språk, kontrasterat mot svindlande vackra prosalyriska partier. ... Hon romantiserar inte, hon är tvärtom befriande kärv, men med humor och värme." Ulla Strängberg, Jönköpings-Posten

"Folkesson skriver känsligt och utan att rygga för det svåra ... Men trots svärtan fylls sidorna också med livshunger och hopp. Folkesson skriver med poetens närhet och nerv. ... Det som är underbart hos Folkesson är att hon inte gör sig eller sina karaktärer till duktiga förebilder som ger läsaren komplex och prestationsångest. ... Sex, kärlek och närhet avhandlas utan någon jargong om att kvinnor måste vara starka eller på ett särskilt sätt. ... en av de mer självständiga och mångbottnade samtida svenska böcker jag har läst på flera år." Sara Abdollahi, Expressen

"Tove Folkesson ... skriver fram en helt öppet självbiografisk roman, där den kvinnliga kroppen står i centrum på ett sätt som är fundamentalt vackert. ... Det finns så mycket jag älskar med 'Hennes ord'. Tove Folkesson har en särskild blick för hur kroppen känns, hur kroppen värker. När hon skriver ur sig det tidiga missfall hon får efter den första inseminationen, så gör hon det utan att värja sig mot det fasansfulla, hur livet bokstavligen rinner ur kroppen, blodklumpen i händerna. När hon skildrar känslan av sexuell beröring, gör hon utan skyddande filter. Jag tror jag aldrig läst något så berörande om båda dessa kvinnliga erfarenheter. Det är pompöst, poetiskt och samtidigt alldeles vardagligt. ... Ja, det är som att Tove Folkessons språk äntligen har tagit mark i 'Hennes ord'. Det blixtrar och sprakar fortfarande, men med en vacker och poetisk mognad. Jag vet ingen nu levande svensk författare som skriver som Tove Folkesson gör i 'Hennes ord'. Jag njuter av språket på varje sida och vill aldrig att det ska ta slut. ... Det här är nödvändig litteratur!" Annika Wall, Borås Tidning

"'Hennes ord' är en bok om den omvälvande, ödmjukande upplevelsen i att öppna upp sig för livet och riskera att bli ratad. ... Det är en naken, sårig bok, djupt personlig - men knappast navelskådande. Hos Folkesson är det självbiografiska skrivandet ett medel för att nå den yttersta sanningen om livet, det allra mest allmängiltiga ... en spröd, sårbar ödmjukhet, kombinerad med något liksom kargt och orubbligt. Här finns gott om ord att hugga på en gravsten, men ännu fler att ty sig till medan man fortfarande är vid liv." Amanda Svensson, Sydsvenskan

"Hennes språk är lätt och synbarligen spontant. Hon har den födda författarens öga för detaljerna i tillvaron och förmågan att synliggöra dessa på ett slående sätt i text. Hon växlar mellan det engagerat känslomässiga och det lakoniskt konkreta ..." Anders Marell, Ölandsbladet

"Tove Folkessons fjärde roman är berörande på både ett personligt och allmänt plan. En mycket läsvärd text om angelägna ämnen." Yrla Dentén, BTJ-häfte nr 18, 2019

"På uttrycksfull Folkessonska skriver författaren om barnlängtan och gravidstolthet, men också ett missfall, sorgen efteråt och skulden. I hennes prosa finns så mycket kärlek, riktad mot människor, platser och språket självt." Martina Lowden, Kulturnytt i P1

"... suverän är hon när hon släpper de förment kollektiva erfarenheterna och skriver med den subjektiva energi som är berättelsens styrka. Hur behandlingarna på Reproduktionsmedicinska förlöper bör nog inte avslöjas, men alla turer kring detta, alla förhoppningar och missräkningar, är outsägligt gripande. ... alldeles säkert ett av samtidens vackraste relationsdramer, en härva av vardagsbestyr, egoism, missförstånd och ömhetslängtan. ... När hon beskriver sådana ögonblick, djupt tragiska och samtidigt laddade med bottenlös melankolisk ironi, är Tove Folkesson en omistlig uttolkare av vår avförtrollade värld." Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter

"Romanen är en explosion av förundran över hur starkt begäret efter ett barn kan vara ... Man sugs in i hennes melankoliska tillstånd av undran - över det som var och är i vardande. Man längtar efter att få läsa mer." Lian Österman, Norrköpings Tidningar

Recensionsdag: 2020-08-06 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2019 Omslagsformgivare: Lotta Kühlhorn Boktyp: autofiktioner Platser: Öland, Kalmar, Huddinge sjukhus, Stockholm, Lissabon Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 500 Mått: 110 x 178 x 26 mm Vikt: 230 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789100186173 (2020-08-06)

Hennes ord

Värk I–III
Författare: Tove Folkesson