Gun love

Författare: Jennifer Clement

Utgivningsdag: 2020-01-02
Recensionsdag: 2020-01-02

Pearl är fjorton år och har vuxit upp i framsätet på en gammal Mercury. Hennes mamma Margot bor i baksätet. Hon kan se in i folk och känna vad som gör ont. De bor i en del av Florida där det mexikanska heroinet håller på att ta metamfetaminets plats och de överlever på en diet av mjölkpulver och insektssprej, kärlekssånger och stulna, halvrökta cigaretter. Men när Margot blir tillsammans med Eli Redmond ändras allt. En dag får hon en egen pistol av Eli, ungefär som man ger någon en blombukett.

Jennifer Clement har skrivit hypnotisk historia om familj, kärlek och våld, som berättar – utifrån en klarsynt tonårings perspektiv – om ett undanskuffat Amerika där vapnen utgör själva fundamentet för tillvaron.

”Mamma kallade allt och alla som verkade ensamma eller som hade hamnat fel på något sätt för förlupna. Det fanns förlupna människor, förlupna kulor, förlupna hundar och förlupna fjärilar.”

Pearls unga mamma Margot lämnade sina föräldrars hem några veckor efter att Pearl föddes och for till mellersta Florida med en förhoppning om att starta ett nytt liv för sig och sin dotter – på en parkeringsplats intill en trailerpark. Pearl har fått växa upp i framsätet på en gammal Mercury, medan mamma sovit i baksätet. Trots alla prövningar har de båda accepterat och acklimatiserat sig i sin tillvaro. Deras band är både starkt och kärleksfullt. Men överallt runt omkring dem, i den del av Florida där det mexikanska heroinet håller på att ta metamfetaminets plats, finns det skjutglada vapeninnehavare – de som jagar alligatorer som förströelse, de som vill skydda sina familjer och de som både väcker rädsla och skapar fara.

Med ett precist språk och en självlysande lyrisk ton har Jennifer Clement skrivit en nutida berättelse om en modig ung kvinnas liv i det land som mer än andra odlar sin kärleksaffär med skjutvapen med hängivenhet.

"... en elegant sammanflätad roman om kärlek och desperation i dagens USA, både våldsam och poetisk." /Jonna Fries, Tidningen Vi

"Det är det känsliga, lite diskreta, bildspråket som får en sådan sällsam kraft när det får växa fram ur den skräpiga marken." /Jonas Thente, Dagens Nyheter

"Clement har en angelägen historia att berätta. Hon är uppfinningsrik, lekfull och drömsk och det händer något oväntat i nästan varje mening." /Dan Sjögren, Arbetarbladet

"Gun love är en suggestiv och poetisk berättelse om fattigdom, utsatthet, kärlek och – inte minst – vapen (...) som en countryballad, en av de där sorgsna låtarna om längtan, kärlek, besvikelser och förluster. Och våld. Det kunde ha blivit alltför sentimentalt, men Jennifer Clement balanserar på rätt sida om linjen. Hon är skoningslöst klarsynt, samtidigt som hon är obrottsligt lojal med fjortonåriga Pearl. (...) Det är en övertygande och smärtsam berättelse, som går rakt in i hjärtat. En sotig ballad, som luktar blod och rost. /Margaretha Levin Blekastad, Sundsvalls Tidning

"Med den här romanen börjar jag alltmer tänka på henne som en av de stora amerikanska författarna." /Gabriella Håkansson, Sydsvenskan

"Gun love är en poetisk, romantisk, otäck roman om USA:s förhållande till vapen men än mer om kärlek vid första ögonkastet, klibbiga dagar i kyrkan och känslan av att vara helt ensam i hela världen." /Greta Thurfjell, Dagens Nyheter

"Jennifer Clement tar ett grepp på en av de mest infekterade frågorna i USA – den om rätten att bära vapen. Här ställs den oskiljaktiga trion vapen-droger-fattigdom upp i all sin hopplöshet. (...) Men det vore givetvis en mycket sämre roman om den var formad som ett debattinlägg. Faktum är att man är tacksam över vapnens närvaro, vid minst två tillfällen i boken. Det poetiska, suggestiva språket gör också sin del. Det för tankarna till både Lana Del Reys romantiska undergångsmusik och filmen American honey, som följer ett par vilsna ungdomar genom farliga och vackra landskap. Clement har också en förmåga att vara helt solidarisk med sina karaktärer, som befinner sig i samhällets absoluta bottenskikt." /Jack Hildén, Aftonbladet

"Med total respekt för dessa människor med sitt liv utanför men samtidigt mitt i samhällsordningen lyckas Jennifer Clement vidga världen på ett närmast mirakulöst vis. Gun love påminner om Colson Whiteheads Den underjordiska järnvägen (2017), som på ett lika magiskt vis lockade in läsaren i en miljö så långt borta, främmande och grym och skapade identifikation utan att man fattade hur det gick till." /Josephine Askegård, Arbetaren

"En historia om våld, extrem utsatthet och gemenskap hos dem som ingen vill veta av, berättad på ett mjukt språk som förstärker det brutala och sorgliga, men också vittnar om en stor kärlek till karaktärerna. Väldigt berörande." /Mira Hjort, Kommunalarbetaren

Recensionsdag: 2020-01-02 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Niclas Hval Originalutgåvans titel: Gun Love Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Antal sidor: 250 Mått: 110 x 178 x 17 mm Vikt: 140 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789174298123 (2020-01-02)

Gun love

Författare: Jennifer Clement

Utgivningsdag: 2020-01-02