Min historia

Författare: Michelle Obama

Utgivningsdag: 2019-09-10
Recensionsdag: 2019-09-10

Mediakontakt: Thérèse Cederblad

Michelle Obama är en av vår tids mest ikoniska och beundrade kvinnor. Som den första afroamerikanska presidentfrun skapade hon det mest öppna och inkluderande presidentskapet i USA:s historia. Hon är en passionerad och kraftfull förespråkare för kvinnor och flickors rättigheter världen över och har förändrat hur föräldrar och barn ser på hälsa och vikten av ett aktivt liv. Samtidigt har hon uppfostrat två döttrar och stått sida vid sida med sin man i hans uppdrag att leda USA genom några av landets mest påfrestande perioder.

I sina självutlämnande och fängslande memoarer bjuder Michelle Obama in läsare till sin värld och berättar om de erfarenheter som har format henne som person. Från barndomen i Chicagos South Side genom åren som företagsledaren som kämpade med livspusslet, till tiden på världens kändaste adress. På ett ärligt och insiktsfullt sätt beskriver hon sina med- och motgångar - i det privata och offentliga - och berättar om sitt liv såsom hon har levt det, med sina egna ord och på sina egna villkor. Det är en ovanligt personlig skildring av en kvinna som ständigt trotsat samhällets förväntningar, och vars historia inspirerar oss att göra detsamma.

"Michelle Obamas Min historia är en perfekt självbiografi, effektivt berättad rakt igenom och med en med guldvåg avvägd balans mellan att varken göra bort sig eller att bli för tråkig... det är en Great American story - om hur allt är möjligt och hårt arbete och hög moral lönar sig, också när vindarna viner som kallast." Svensk Dagbladet

"Michelle Obamas Min historia är en perfekt självbiografi, effektivt berättad rakt igenom och med en med guldvåg avvägd balans mellan att varken göra bort sig eller att bli för tråkig." Svensk Dagbladet

"Spännande biografi - Här berättar den tidigare presidenthustrun Michelle Obama om sina rötter och hur hon redan som liten flicka hittade sin inre röst. Och om att bli en kvinna som vågar trotsa samhällets förväntningar och stå upp för sina medsystrar. I sin självutlämnande bok beskriver hon sina med- och motgångar både privat och i offentlighetens ljus." Året runt

"Min historia bör läsas som en memoar skriven av en intressant, smart och djupt sympatisk person. Den som plockar upp den i tron att den ska återge rafflande politiska intriger i Vita Huset blir besviken. Michelle Obama-fanet blir det inte." Skånska Dagbladet

"I Min historia däremot är värderingar och driv Michelle Obamas egna, inte ens Gud får på sedvanligt amerikanskt vis något tack för hjälpen. Och jag tänker att hon i stället exemplifierar det gåtfulla i framgångens anatomi, allt det oberäkneliga som uppstår när viljans triumf stöter på likgiltig slump. På ytan av Min historia får läsarna en exceptionell framgångssaga. Avståndet mellan familjen Robinsons ställe i södra Chicago och Vita huset, Washington, är omätbart. Michelles Obamas sinne för detaljer och bilder levandegör människor och interiörer i effektivberättandets väl avvägda portioner av privat och offentligt." Aftonbladet

"Köp Michelle Obamas memoarer – perfekt som julklapp!" Svensk Damtidning

"En rättfram och ärlig berättelse. Hon skriver, i varje mening, fram sin egen historia. Låt vara att berättelsen är oklanderligt välbalanserad och minutiöst genomläst av en stor och trogen medarbetarskara men hon skriver på ett både rättframt och effektivt sätt. Det är naturligtvis ingen banbrytande litteratur men hon har en öppen berättarglädje som hon kopplar till självkritisk distans, humor och ett socialt engagemang och mod." Borås Tidning

Kapitlen om uppväxten, barndomen och familjen Robinson står fram med allra starkast konturer. Fadern som trots sin sjukdom har en okuvlig och beundransvärd styrka, modern som tar viktiga strider för sin begåvade dotters skolgång och den ömsint beskyddande Craig. Det är fint stycke afro-amerikansk familjehistoria från 1960- och 70-talen."Blekinge Läns Tidning

"Min Historia är en stark och intressant bok skriven av en stark och intressant kvinna, som till slut accepterade sin makes politiska arbete." Du i fokus

"Under åtta år följde vi familjen Obamas liv genom rubriker och presskonferenser. I Michelle Obamas biografi får vi titta in bakom kulisserna och ta del av vardagen i Vita huset, men också av hennes uppväxt i Chicago och hennes kamp för att räcka till både som mamma och som yrkesarbetande kvinna. En intressant bok om en ambitiös familj som kom att påverka världen." Jönköpings Posten

"Hon skriver intressant och levande om sin uppväxttid i en trygg svart arbetarklassfamilj i Chicago med tankeväckande synpunkter på tidigare generationers strävan för ett bättre liv. Obama skriver engagerat om sin egen strävan som leder till elituniversitet och positioner i arbetslivet. Det är positivt att hon som förebild för många unga kvinnor är så öppen med sin egen rädsla att inte räcka till. Hennes osminkade berättelse om såväl svårigheterna att bli gravid som relationen till sin man är mycket öppenhjärtig. Intressant är hennes tydliga ointresse för politik. En uttalad målgrupp är unga kvinnor men denna lättlästa och utmärkt översatta bok med många tidstypiska foton

riktar sig också till en bred samhällsintresserad allmänhet." BTJ

"Min historia är en oerhört effektiv bok om ett fantastiskt levnadsöde." Nollnitton

"Otroligt välskriven... Vi får följa med på hennes resa från de fattiga kvarteren i Chicago till vita huset i Washington, vi får läsa om släkten, skolan, segregationen - och om Obamas första kyss och frieri. Det är självklart spännande och har du inte på riktigt förstått vad "the american dream" är så är det här boken som klargör att allt är möjligt om du bara jobbar tillräckligt hårt." Aftonbladet Söndag

"En intressant bok om en ambitiös familj som kom att påverka världen." Värnamo nyheter

"Heléne Fritzon, migrationsminister och biträdande justitieminister, tinsar om Min historia av Michelle Obama. En bok som bara måste läsas. En av världens mest kända kvinnor och dessutom en mycket varm och uppskattad kvinna som i första hand blivit känd som presidenthustru, men som också är starkt engagerad för kvinnors och flickors rättigheter i världen." Aktuellt i Politiken

"Michelle Obamas berättelse om sin unika väg från South Side Chicago till Vita huset är välskriven och flyter på med lätthet. Författaren bjuder på sig själv och verkar ha en ärlig vilja att säga som det är... Här ges intressanta inblickar i USA:s politiska liv, hur mediebevakning kan se ut "från andra hållet" och vad som händer med en vanlig människa som hamnar i maktens absoluta centrum... Är de läsvärda? Absolut." Dagen

”Att skriva den här boken har varit en djupt personlig upplevelse. Det har tillåtit mig att för första gången ärligt reflektera över den oväntade bana som mitt liv tagit. I den här boken skriver jag om mina rötter och om hur en liten flicka från Chicagos South Side hittade sin röst och utvecklade sin förmåga att använda den för att stärka andra. Jag hoppas att min resa inspirerar läsare så att de kan hitta mod nog att bli vem de än vill. Jag längtar efter att få dela med mig av min historia.” Michelle Obama

Recensionsdag: 2019-09-10 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Hjalmar Manfred Svensson Originalutgåvans titel: Becoming Originalutgåvans utgivningsår: 2018 Omslagsformgivare: Sanna Sporrong Platser: USA, Washington, Vita huset Tidsperioder: 2010-talet Thema-kod: Självbiografi: allmänt Mått: 110 x 178 x 31 mm Vikt: 267 g Format (utgivningsdatum): Storpocket, 9789137154732 (2019-06-12); Pocket, 9789179130060 (2019-09-10)

Min historia

Författare: Michelle Obama

Utgivningsdag: 2019-09-10