Älska pocket, 2019-04-05

Foto: Klara Johansson

Från Djursholm till dansk landsbygd: Avsnitt 2 av nystartade Pocketpodden

Hur kan en roman som mest består av tankar fungera som tv-serie? Malin Persson Giolito har just sett sin hyllade spänningsroman Störst av allt bli Netflix första svenska dramaproduktion och i dagens avsnitt berättar hon hur det gick och vad i historien hon vägrade kompromissa med.

Danska Merete Pryds Helles roman Folkets skönhet är en brutal – men vacker – skildring av skuggorna kring 1900-talets moderniseringsprojekt. Vart tog det vägen som ingen kunde prata om?

Dessutom kärlek, gråt och spänning med redaktör Lisa Jonasdotter Nilsson. Programledare Lisa Tallroth.

Lyssna på Pocketpodden – avsnitt 2

Störst av allt

De rikaste rika och de mest utsatta behöver sällan träffas. Utom i Djursholms allmänna gymnasium. Fem tonåringar, och en lärare som vill väl. Det slutar i katastrof. Nio månader senare ställs artonåriga Maja inför rätta. "Jag vet inte hur jag ska orka lyssna. Men det är farligt att släppa på koncentrationen. För då kommer ljuden. Ljudet när de kom in i klassrummet och drog bort mig, ljudet när Sebastians skalle föll i golvet, det lät ihåligt. Det dånar i mig, så fort jag inte passar mig kommer det tillbaka. Jag pressar naglarna in i mina handflator, försöker ta mig därifrån. Men det hjälper inte. Min hjärna släpar alltid tillbaka mig till det där jävla klassrummet."

Folkets skönhet

1930-tal. Marie växer upp på en fattig gård i Langeland på den danska landsbygden. Barnen är många, pengarna är få och vardagen hård. Andra världs-kriget ändrar allt i tillvaron, de fattiga blir ännu fattigare, men för Marie kommer förändringen med Otto, en ung elektriker som drömmer om storstaden och det moderna livet. Men vilket pris betalar Marie för sin klassresa? Merete Pryds Helles episka släktkrönika har vunnit flera stora priser i Danmark och legat på bästsäljar-listan i över ett år. Folkets skönhet fångar 1900-talets moderna kvinnoöden på ett oförglömligt vis och talar till alla som älskar Kristina Sandbergs och Elena Ferrantes romaner.

 ”Vidunderligt skrivet, sårbart berättat, autentiskt och relevant.”  Femina