och andra berättelser ur ett radioliv
Författare: Gunnar Bolin
Köp boken Lyssna på boken

Utgivningsdag: 2022-09-08
Recensionsdag: 2022-09-08

Mediakontakt: Anna Tillgren

”Om man hade varit bibliotekarie i Magdeburg under DDR-tiden, hur var det i så fall att gå från partitrogen litteratur som ingen efterfrågade, till hyllor fyllda med all världens litteratur? Hur var det att törsta efter förbjuden litteratur och sedan plötsligt kunna välja vad man ville? Och hur var det att vara bibliotekarie i ett land där litteraturen var starkt censurerad?”

I denna bok delar Gunnar Bolin med sig av sina radiominnen från 34 år i allmänhetens tjänst. Här finns berättelser från Berlin och Österrike, men också reportage om knödelns historia, samt krönikeminnen från otaliga OS. Bibliotekarien i Magdeburg är brokig och modern kulturhistoria med mycket bolinska drag; ledig och lärd, underhållande och undersökande.

"Bolin rör sig ledigt och lätt mellan sina ämnen. Centraleuropas mångkulturella historia, landslagsnationalismen, den politiska nationalismen, sportens skönhet, radiolivet, konsten, musiken och husmanskostens terroir – allt behandlas med samma tyngdlösa självklarhet. /…/ Bibliotekarien i Magdeburg är ett slags kulturhistoria i praktiken, journalistisk erfarenhet som litteratur, ett exempel på hur bildad man borde vara om man vill bli prisbelönt kulturjournalist." Victor Malm, Expressen

"Som inbiten tidningsjournalist har jag ofta suckat åt radiojournalisters prat – eller tja, skryt – om att radio skulle vara det bästa bildmediet. Inför Gunnar Bolin måste jag ändå erkänna mig besegrad. Radio är kanske inte bara det bästa bildmediet, men radioberättelser kan också resultera i alldeles lysande text." Lena Kvist, SR Kulturnytt

"Det här är mycket bra läsning rakt av sagt. Liksom Staffan Heimersson – en av våra andra stora korrespondenter – har han förmågan att hitta det lilla och sen dra stora växlar på det, låta det växa till något mer rundmålande. /.../ Så det är bara att kort och gott och avrundningsvis rekommendera denna textsamling av vad jag anser vara en av Sveriges främsta journalister." Jesper Nordström, Opulens

"Kärleksförklaring till det kantstötta Europa. /.../ Och Bolin är där. Med ett öra mot kontinentens trottoarer, med en skarp blick också på de urbana miljöernas hopplösa kamp mot gentrifiering och utraderingen av lokala egenarter." Jens Christian Brandt, Dagens Nyheter

"Gunnar Bolin är inte sportkrönikör, men han skriver förbannat bra om sport. Eller det som utspelar sig utanför de kritade linjerna. Bolin jobbar på kulturen på Sveriges Radio och brukade skickas på både OS och fotbolls-VM. Det var alltid ett nöje att träffa och prata med honom. Några av de bästa tankarna kring sport finns i "Bibliotekarien i Magdeburg - och andra berättelser ur ett radioliv". Plus härliga möten med människor och företeelser i Europa. Bolin skriver lätt, ledigt och intagande." Mats Olsson, Expressen

"Och som han skriver! Det är en fröjd att läsa hans välformulerade texter. I sin nya bok visar Gunnar Bolin att han verkar i bildningens tjänst och det på det allra som ledigaste, lärda, undersökande och roande vis." Lena Torndahl, Gotlands Tidningar

"Bolin äger en stillsam humor och han berättar lättsamt och underhållande om sina reportageresor till världens alla hörn. Och för min del drabbas jag av insikten att jag borde lyssna mera på Sveriges Radio." Sven Nyberg, Norrbottens-Kuriren

"Sveriges bästa lärare, som tur är med tillgång till ett klassrum stort nog att rymma hela Sverige. När Gunnar Bolin talar i P1 blir allting intressant. Boken hade nått ut till fler om den hetat En radiorösts memoarer." DI Weekend

"... många direkt njutbara, skrivna på en lätt och ledig prosa inte sällan med humoristisk touch. I Bibliotekarien i Magdeburg finns att hämta för den kultur- och politikintresserade liksom för sportnörden." Hans Lödén, Värmlands Folkblad

Recensionsdag: 2022-09-08 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 288 Mått: 110 x 179 x 18 mm Vikt: 157 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789100199982 (2022-09-08)

Bibliotekarien i Magdeburg

och andra berättelser ur ett radioliv
Författare: Gunnar Bolin