Små katastrofer

Författare: Sarah Vaughan
Köp boken Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2022-01-13
Recensionsdag: 2022-01-13

Liz och Jess har varit vänner i över tio år, ända sedan de båda väntade sitt första barn och fann varandra i en mammagrupp. En sen kväll dyker Jess upp på sjukhuset där Liz arbetar som akutläkare. Jess tio månader gamla dotter har skadat huvudet, och hennes historia går inte ihop. Hur väl känner de egentligen varandra? En skarp och gripande roman om moderskap, vänskap, lojalitet och skuld.

”Urspännande bok. (…) Spänningsfest!” - Jenny Lindh, TV4 Nyhetsmorgon

"Riktigt spännande läsning om vad förlossningsdepression och sömnbrist kan leda till och där det troliga och sanningen inte är samma sak."

Expressen

"En mycket skickligt iscensatt psykologisk thriller om vänskap, skuld, skam, föräldraskap och förlossningsdepression. Man läser med hjärtat i halsgropen medan den ena dolda sanningen efter den andra avslöjas."

Ingalill Mosander, Aftonbladet

”Sarah Vaughans förra roman, 'Efter skandalen' från 2019, var en smart rättegångsthriller som också ville något mer än att erbjuda spänning ... ’Små katastrofer’ har samma ambitionsnivå, men är ännu bättre och rör sig i en helt annan värld. … Som spänningsroman är det en tät och otäck historia som är omöjlig att lägga ifrån sig. Det är plågsamt att följa förloppet där skuld och skam hänger tungt över sidorna, men går inte att sluta. ’Små katastrofer’ är dock lika mycket en roman om kvinnlig vänskap och trovärdigt trassliga relationer - och ett lyckat sätt att belysa ett ämne som många saknar kunskap om.”

Göteborgs-Posten

"Sarah Vaughans genombrott - var snäll och se ordvitsen som ofrivillig - 'Efter skandalen' var så kittlande att jag läste ut den på en hel kväll och början på en natt ... Sarah Vaughan talar till ens inre. Ställer frågan om hur vi själva skulle ha betett oss i en händelse som är oklar men samtidigt förfärlig bortom ord ... Sarah Vaughan jobbar med subtiliteter och vändningar. Inte heller när det verkar vara avgjort är det färdigt. Det är klart först när den sista sidan är läst ... [Hon] stretchar möjligheterna för sanningen och låter aldrig skulden vara glasklar eller sanningen svartvit."

Svenska Dagbladet

"Sarah Vaughan kompletterar det klassiska spänningsdrivet med välregisserad diskbänksrealism ... Allra mest trovärdig, och allra mest skrämmande, är boken när den levandegör känslan av maktlöshet inför ett otröstligt barn: en bottenlös ensamhet mitt i det som skulle ha blivit den mest villkorslösa gemenskapen."

Borås Tidning

"Sarah Vaughan bygger upp en spänning i romanen som jag känner igen från hennes tidigare succébok 'Efter skandalen'. Sakta men säkert får vi bitar som bildar ett mönster, men precis som i förra boken kommer den sista biten när vi tror att problemet är löst. Skickligt!"

Karlstads Tidningen

"Suveränt ... Sarah Vaughan gör det så skickligt, vi är nog många som kan känna igen oss i hopplösheten när det handlar om att bara hanka sig fram, timme för timme och längta efter att det ska bli tyst. Eller att en annan vuxen tar över. Att få vila."

Norran

"Temperaturen stiger ... hemligheter avslöjas med perfekt tajmning inklusive kittlande slut-twist och Vaughan skriver utmärkt. Det blir en laddad och överraskande domestic noir om skuld, föräldraskap och tabubelagda tankar."

M-Magasin

"Författaren till 'Efter skandalen" bjuder på plågsam och gastkramande spänning med många bottnar när vi tar del av förlossningsdepressionens mörker. Inget är vad det ser ut att vara och det enda man kan vara säker på är att Vaughan lyckas överraska när hon gång på gång drar undan mattan. Men trots vändningar och tvära kast är berättelsen också realistisk, vilket gör att denna välskrivna historia känns än mer."

Tara

”'Små katastrofer' är egentligen inte en roman om barn som far illa, utan snarare om hur svårt det är att bli mamma. Det handlar inte bara om Jess och hennes skadade dotter, utan även om de andra mammorna i kompisgänget. Här beskrivs depressioner, ångest och en trötthet som går bortom allt. Och hur svårt det är att misstänka en av sina närmaste vänner för att ha gjort sitt barn illa."

Dagens Nyheter

"Sarah Vaughan tar berättelsen framåt med små steg och längst vägen avslöjar hon små hemligheter och katastrofer, inte bara hos Jess och hennes familj utan också hos Liz och hos Mel och Charlotte som var två andra mammor i den där första mammagruppen. En roman om såriga relationer och om skuld och skam hos den som drabbas av förlossningsdepression - inte för att Jess bär den skuld som verkar så given initialt."

Sundsvalls Tidning

"Hur en social utredning kan drabba föräldrar och barn är träffsäkert, likaså delarna kring förlossningsdepression. Boken slutar med en deckartwist."

Karin Flygare, BTJ-häftet

”Sarah Vaughan bygger mästerligt upp samma spänning i den här boken som gjorde hennes bästsäljande ”Efter skandalen” till en succé …Vaughan kombinerar en övertygande intrig med en blick och perspektiv på frågor som behandlar kvinnlig vänskap och förlossningsdepression.”

Daily Mail

”Sarah Vaughan som låg på bästsäljarlistorna med ”Efter skandalen” är tillbaka med sin fjärde roman, den chockerande, omöjlig-att-titta-bort-från: ”Små katastrofer”.”

The Observer

”Det här såriga och smärtsamt verkliga porträttet av osäkerhet, skuld, skam och förlossningsdepression är komplext, nyanserat och berörande.”

The Guardian

”Smärtsam och realistisk, det här är en roman som alla som planerar att skaffa barn borde läsa.”

The Literary Review

Recensionsdag: 2022-01-13 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Johan Nilsson Originalutgåvans titel: Little disasters Originalutgåvans utgivningsår: 2020 Omslagsformgivare: Fredrika Siwe Platser: Storbritannien, England Tidsperioder: nutid Thema-kod: Modern och samtida skönlitteratur Antal sidor: 368 Mått: 110 x 178 x 23 mm Vikt: 199 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789100196325 (2022-01-13)

Små katastrofer

Författare: Sarah Vaughan
Lyssna på boken Provläs