Ställ ut en väktare

Författare: Harper Lee

Utgivningsdag: 2016-05-10
Recensionsdag: 2016-05-24

Det har blivit femtiotal i småstaden Maycomb i Alabama. Den nu vuxna Jean Louise Finch – eller Scout som hon kallas – återvänder hem från New York för att besöka sin far, Atticus. Scout blir tvungen att brottas med såväl personliga som politiska frågor medan hon försöker förstå sin fars syn på samhället, liksom sina egna känslor inför platsen där hon växte upp.

Ställ ut en väktare är Harper Lees första roman på över femtio år och den andra någonsin som ges ut. Den skrevs innan Dödssynden (To Kill a Mockingbird), men utspelar sig kronologiskt sett efter händelserna i debutboken. Lee trodde själv att manuset hade gått förlorat, tills det återfanns förra året. Ställ ut en väktare är en tankeväckande roman skriven i en turbulent tid, som kastar nytt ljus över en av den moderna litteraturens klassiker.

"[D]et finns många skäl att vara glad att en publicering kom till stånd. Om Dödssynden är en svart-vit roman rymmer Ställ ut en väktare alla nyanser av gråskalan [...] Intellektuellt är Ställ ut en väktare definitivt den mer ambitiösa av de två romanerna, den obehagligare och i mitt tycke intressantare, men den lämnar en hel del att önska i genomförandet. Men så blev den ju heller aldrig på riktigt färdig. Den roman som nu finns tillgänglig bör nog läsas som en skiss snarare än en fullödig roman. Och inte minst, med en insikt om att två på ytan lika romanvärldar faktiskt kan existera sida vid sida utan att man nödvändigtvis måste acceptera dem som samma."
Expressen

Expressen

"Boken är en intelligent idéroman, full av litterära referenser, som med klarsyn och ursinnig energi gör upp med det bildade borgerskapets dubbelmoral i det rasistiska och sexistiska 50-talets USA. Uppenbarligen alltför känsligt för samtidens förläggare. Utgivningen av Ställ ut en väktare är rena julafton för alla som ännu inte bestämt sig för något avhandlingsämne i litteraturvetenskap, eller amerikansk historia, eller psykologi eller genusvetenskap eller…"
Göteborgs-Posten

"[F]ramförallt fascineras jag av de anspråk på komplexitet som Harper Lee vill göra med den här romanen - långt ifrån allt vad partsinlaga och pamflett heter. Rasfrågan var en komplex företeelse i USA på den här tiden, inte minst så i södern, där fanns rasism och inskränkthet också hos de i grunden liberalt sinnade. Varför skulle vi vara intresserade av att läsa romaner där detta inte synliggörs?"
Upsala Nya Tidning

"[L]äser man Dödssynden först blir den nya boken omedelbart intressantare. Tillsammans är romanerna provocerande ambivalenta och man anar varför snälla kompromisser inte präglar amerikansk samhällsutveckling och varför rasismen dröjer kvar."
Kulturnytt, SR

"Harper Lees To kill a mockingbird har bara blivit bättre av den roliga, otäcka och politiska Ställ ut en väktare. Att tycka något annat är en synd!"
Bokhora

"[E]n oerhört läsvärd berättelse, där Harper Lee med stort engagemang genomlyser rasism och fördomar"
Nerikes Allehanda

Ställ ut en väktare är en roman som berövar läsaren de varma känslor hen hyst för Dödssynden. Bör man då undvika att läsa den. Nej! Stilistiskt är den lika briljant som Dödsynden. Jag tror att vi behöver lära oss läxan att alltför mycket idealisera högt uppsatta människor: politiker, författare, artister och biskopar. Vi måste alltid våga se och analysera människor som de är, de stora orden till trots, och ställa ut en väktare för vår egen empati och klokhet."
Östgöta Correspondenten

"Det är oerhört svårt att separera Ställ ut en väktare från sin historia och att sätta ett enhetligt betyg på den är fruktansvärt svårt. Som läsning av en fristående roman är det helt okej, som en uppföljare till Dödssynden är det hjärtskärande, som en inblick i en författares skrivprocess och ett litteraturhistoriskt dokument är det ovärderligt."
Litteraturmagazinet

"[D]enna utgivning är välkommen! Harper Lees språk är lätt, detaljrikt, fångar ögonblicken och behåller hela tiden spänningen mellan de korta kapitlen. [...] Sista sidornas förtätade strid mellan Scout och fadern Atticus lämnar en stark önskan - måtte det finnas ännu ett manuskript i byrån hos Harper Lee - för nu vill man veta vad Scout gör med sitt liv."
Tranås-Posten

Ställ ut en väktare är en både sympatiskt engagerande och tidsmässigt intressant historia."
Länstidningen Östersund

"[E]tt nöje, ett avslöjande och en stor litterär händelse"
The Guardian

"[M]er radikal och politiskt laddad än Dödssynden"
The Independent

Recensionsdag: 2016-05-24 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Eva Johansson Originalutgåvans titel: Go set a watchman Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Efterordsförfattare: Judith Kiros Omslagsformgivare: Jojo Form AB Platser: USA Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 284 Mått: 110 x 178 x 18 mm Vikt: 155 g Format (utgivningsdatum): Storpocket, 9789100161323 (2016-01-14); Pocket, 9789174295306 (2016-05-10)

Ställ ut en väktare

Författare: Harper Lee

Utgivningsdag: 2016-05-10