Kvinna inför rätta

Författare: Louise Doughty

Utgivningsdag: 2016-01-07
Recensionsdag: 2016-01-28

Kvinna inför rätta är brittiska Louise Doughtys stora genombrott som romanförfattare. Boken har legat på bestsellerlistorna i England, blivit nominerad till en rad litterära priser och är nu översatt till mer än tjugo språk.Vid 52 års ålder verkar Yvonne Carmichael, framgångsrik genetikforskare, ha allt man kan önska sig – ett vackert hem, ett lyckligt äktenskap och två vuxna välartade barn. Men när hon en dag blir inbjuden som föreläsare för medlemmarna i ett parlamentariskt utskott gör hon något som vanligtvis skulle vara henne helt främmande: när hon möter en främling, som hon inte ens vet namnet på, drabbas hon av en så överväldigande attraktion att hon en stund senare har sex med honom på offentlig plats. De inleder ett förhållande och passionen frigör krafter som hon inte kan kontrollera. Krafter som leder henne och hennes älskare in i en mordrättegång.Från förhörsbåset berättar Yvonne sin historia och växlar mellan rättegången och händelserna som föregick den. Vittnen kallas in och ger sin version. Bit för bit kartläggs förloppet och när vi tror att vi vet vad som hänt kastas nytt ljus över skeendet.Det är psykologisk spänning på högsta nivå där författaren ställer skarpa och intelligenta frågor kring moral och konventioner, lust och passion, trygghet och fasad, jämlikhet och karriär, självbedrägeri och överlevnadsinstinkt. Kvinna inför rätta är en oroande bladvändare om hur en impulsiv handling kan ödelägga allt.

"Årets bästa thriller." Jenny Lindh, TV4 Nyhetsmorgon

"Kvinna inför rätta är en lysande roman, intelligent och skickligt byggd, där författaren hela tiden håller dramatiken på topp... Det är en bok där man på en gång vill rusa genom sidorna för att få veta vad som ska hända - och samtidigt läsa riktigt riktigt långsamt, för att få varje formulering att sjunka in." Östgöta Correspondenten

"...årets bästa spänningsroman... Man sitter på nålar och samtidigt är boken mycket mer än bara intrig; här synas våra normer i sömmarna, här utmanas gränser och tabun." MMMMM, M-Magasin

"Det finns en oändligt skrämmande undertext om hur kvinnor fortfarande döms efter sin vandel. I det ögonblick Yvonne Carmichael gav efter för en främmande man försvann allt skydd. Det finns så många som är beredda att döma." Dagens Nyheter

"Det här är en av de absolut bästa böcker jag har läst i år, missa den inte!" Expressen

"Jag har hört en psykiater säga att i kampen mellan passion och förnuft är förnuftet bara en liten fjäder på havet. Jag kom att tänka på det när jag läste denna välskrivna, suggestiva roman om en väletablerad, lyckligt gift medelålders kvinna, som möter en främling och plötsligt drabbas av en stormande förälskelse. Redan på första sidan får vi veta att hon sitter i en rättssal, anklagad för ett allvarligt brott. Sakta rullas ett oerhört spännande drama upp." Ingalill Mosanders favorit, Aftonbladet

"Kvinna inför rätta av Louise Doughty är en av de mest fascinerande spänningsromaner jag läst... Jag har svårt att släppa den, den är på sitt sätt så verklighetstrogen, så fruktansvärd och i sin helhet så enkel fast ändå inte. Läs den! 5 av 5." Annas Deckartips

"... nu kommer den (äntligen!) på svenska. Det här är årets bästa deckare." Amelia

”Doughty kan verkligen berätta en historia. Hon vet hur man bygger upp spänningen ända till bristningsgränsen.” The Times

”Välkommen till Louise Doughtys värld där människor är komplexa och ofullkomliga … Varje sida ger skakande inblickar i händelseförloppet, detaljer som likt kyligt regn framkallar rysningar. Det är oavbrutet fängslande, Doughty håller spänningen vid liv genom glimtar av vad som komma skall. … Hennes prosa är genomträngande och mäktig, starka känslor fångade i skarpa, kärnfulla meningar. Rättegångsscenen är en av de bästa jag någonsin läst.”
Independent on Sunday

”Genialisk och gastkramande. Besatthet, svek och blodspillan …” Ian Rankin

”Den får dig garanterat att sitta längst ut på kanten av solstolen.” Hilary Mantel

”Jag har precis läst klart Kvinna inför rätta… Inser att jag hållit andan de sista fyrtio sidorna.”
Val McDermid

”En betvingande ond saga om vad som händer när fantasin tar över det verkliga livet. ’Problemet med berättelser’, säger Doughty, ’är att de är beroendeframkallande.´ I det här fallet kan hon knappast ha sagt ett sannare ord.” The Guardian

”Intelligent och fängslande. Kvinna inför rätta får dig att förstå hur ett dåligt beslut kan förändra ditt liv för alltid.” Stylist

Kvinna inför rätta ger kalla kårar, mycket på grund av det obarmhärtiga ljus hon riktar mot vår förmåga att lura oss själva. Doughty har en särskild begåvning för oroande historier, hon får oss att ställa svåra frågor till oss själva, om våra relationer och våra val i livet. Det här är hennes bästa bok hittills. Det är ingen behaglig läsning, men den är fullständigt hänförande.” The Observer

”Om en prolog i en roman är till för att reta läsarens aptit så bjuder Doughty på en oemotståndlig frestelse med sin början av Kvinna inför rätta. … inom ramen för spänningsromanen finns det en rikedom av skarpsinniga detaljer, dissekering av sociala konventioner och ett borrande i lust, tillit, förtärande sex, riskfyllda handlingar och ansvar. Det finns betydligt mer i Kvinna inför rätta än gastkramande spänning. The Herald

"Kvinna inför rätta är en lysande roman, intelligent och skickligt byggd, där författaren hela tiden håller dramatiken på topp... Det är en bok där man på en gång vill rusa genom sidorna för att få veta vad som ska hända - och samtidigt läsa riktigt riktigt långsamt, för att få varje formulering sjunka in." Östgöta Correspondenten

"...årets bästa spänningsroman... Man sitter på nålar och samtidigt är boken mycket mer än bara intrig; här synas våra normer i sömmarna, här utmanas gränser och tabun." MMMMM, M-Magasin

"Kvinna inför rätta av Louise Doughty är en av de mest fascinerande spänningsromaner jag läst... Jag har svårt att släppa den, den är på sitt sätt så verklighetstrogen, så fruktansvärd och i sin helhet så enkel fast ändå inte. Läs den! 5 av 5." Annas Deckartips

Independent on Sunday

”Jag har precis läst klart Kvinna inför rätta … Inser att jag hållit andan de sista fyrtio sidorna.”
Val McDermid

Recensionsdag: 2016-01-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Manni Kössler Originalutgåvans titel: Apple Tree Yard Originalutgåvans utgivningsår: 2013 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 450 Mått: 110 x 178 x 25 mm Vikt: 218 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789175035222 (2016-01-07)

Kvinna inför rätta

Författare: Louise Doughty

Utgivningsdag: 2016-01-07