Knud, den store

Författare: Hanne-Vibeke Holst
Provläs

Utgivningsdag: 2015-03-18
Recensionsdag: 2015-04-01

Författaren Knud Holst växer upp i en fattig lantbrukarfamilj i Vendsyssel i Danmark. Tidigt anses han i familjen vara en främmande fågel som hellre målar och skriver än hjälper till med sysslorna på gården. Den unge Knud har stora författardrömmar om hans hårt arbetande föräldrar har svårt att förlika sig med. Han vill vara poet och han vill vara berömd och det blir han. Knud Holst blir en av 1960-talets mest erkända diktare. Trots det lider han hela sitt liv av mindervärdeskomplex, han kommer från en helt annan bakgrund än hans uppburna författarkollegor. Han saknar tillhörighet och försöker göra allt för att passa in. Han flyttar till ett hus vid havet med sin ungdomskärlek Kirsten, också hon författare, och de får tre döttrar. Men allt som började så lyckligt förändras steg för steg till djup olycka. En gripande roman om en betydelsefull generation och ett författarliv under sextiotalet, om mindervärdskomplex, om att tillhöra den litterära eliten, om familjelivet, om den djupa kärleken till Kirsten och om en mycket stor familjehemlighet.

"Knud, den store är en spännande roman om en mans uppgång, fall och förfall. Berättandet är melodiöst och smidigt." Göteborgs Posten

"Det är även en roman om relationer, om ett äktenskap och om den introverta människans kamp för att utvecklas till trots för den ständiga kampen att försörja sig själv och sin familj. Romanen väcker många tankar om uppväxttidens betydelse, om författarlivets krav och konsekvenser och om att se livet i ett vidare perspektiv. Det man inte själv lyckas med kan ibland förverkligas av barn eller barnbarn. Åtminstone i litteraturen. Jag känner respekt och beundran för Hanne-Vibeke Holst som lyckats skriva så intressant och mångfasetterat om sin egen far." LitteraturMagazinet

”Kärleksfullt men närgånget tecknas Knuds öde samtidigt som man får en levande bild av ett Danmark som reser sig efter andra världskriget. En bok som fastnar i mitt inre och sitter kvar.” ALLAS

"I romanen skildrar dottern och författaren Hanne-Vibeke Holst sin fars historia. Hon berättar att hon som barn var mycket stolt över sin far men att hon också var rädd för honom. Hur som helst så är det en mycket bra historia som Hanne-Vibeke Holst har skrivit om sin far. En storartad roman om en storartad man av en storartad författare." Tranås Posten

"Att skriva om den perioden måste ha inneburit många svåra överväganden, men Hanne-Vibeke Holst gör det på ett ytterst nyanserat och känsligt sätt. Det blev till slut en stor roman om Knud Holsts liv, men det var inte den store själv som skrev den utan hans dotter, som uppnått allt det han så hett drömt om. En roman han aldrig fick möjligheten att läsa, publicerad arton år efter hans bortgång. Knud, den store är verkligen en stor roman." Gotlands Tidningar

"Märkligt modernt. Det börjar som Elsie Johansson med extra allt: tigande skandinavisk uråldrig fattigdom, nöden är grundligt inpyrd och inbodd. En annan likhet med hennes prosa är utropstecknen, regelbundna som pulsslag men stilistiskt funktionella." Expressen

"En skoningslös papparoman. Det här, kära läsare, är en roman som är härlig att läsa! Lång. Full av liv. Välskriven, välkomponerad. Sprakande av bilder. Närhet. Fantastiskt bra helt enkelt." Katrineholms Kuriren

"Befriande komplext. HANNEVIBEKE HOLST LYCKAS gestalta bilden av en sammansatt personlighet, med drag som hon delvis känner igen hos sig själv. Vi ser en man, besatt av att lyckas, som alltför sent inser att han försummat det viktigaste: sin familj." Värnamo Nyheter

"Storslaget och gripande. Det är något djupt gripande och igenkännligt i hur den medelålders Knud blir förbisprungen av den nya tiden, hur hans liv obönhörligt sluttar mot undergång.Den här berättelsen kommer förmodligen att ytterligare stärka Hanne-Vibeke Holst position som en av Nordens främsta romanförfattare. Flyhänt – men alls inte ytligt – skildrar hon ett säreget människoöde, och därtill en god del av Danmarks utveckling till ett modernt efterkrigssamhälle." Östgöta Correspondenten

"Åke Leijonhufvud kan inget annat än kapitulera inför Hanne-Vibeke Holsts berättelse om sin författande far. En närgången och skakande skildring av faderns liv från barndomen i ett enkelt småbrukarhem över berömmelsens höjder till de sista årens förnedring och förfall." Sydsvenskan

"Hudlöst och tillgivet om sin far. Hanne-Vibeke Holst roman om sin far och familj är lysande. Knud, den store är kanske det bästa hon har skrivit, inte minst för gisslandet av kulturlivet. Inför de världsvana litterära aktörerna, författarkollegorna med stjärnstatus, reagerade fadern som en ”svart sydstatsamerikan som fått tillträde till de vitas privata countryclub”. Den Rifbjergska festen som Knud och Kirsten klär upp sig till blir en dråplig och sorglig bild av hur social konkurrens i kändislivet, i alla fall den gången, stod långt ifrån intellektuell frihet och oavhängighet." Norrbottens Kuriren

"Livfullt, nära, rörande. Det här kära läsare, är en roman som är härlig att läsa! Lång. Full av liv. Välskriven, välkomponerad. Sprakande av bilder. Närhet. Fantastiskt bra helt enkelt." Borås Tidning

"En skoningslös papparoman. Fängslande läsning om ett intensivt och mångfacetterat liv. Levande från de första sidorna om den ännu ofödde Knuds unga föräldrar, vidare genom känsliga skildringar av barndom och uppväxt, osäkerhet och tilltagande vilja, ända fram till den dag Knud Holst dör och boken är slut och jag slår igen den med tårar i ögonen." Södermanlands Nyheter

"Fadern och klassresan. När danska Hanne-Vibeke Holst i sin nya roman skildrar sin far, författaren Knud Holst, lyckas hon fånga både nära personer, tidsandan och det danska samhället. Kulturskribent och regionbibliotekarie Maria Ehrenberg berörs och övertygas av berättarkonsten i Knud den store."
Kristianstadbladet

"Förtätat om den moderne mannen" Upsala Nya Tidning

"Det är imponerade och modigt av Hanne-Vibeke Holst att träda in i sin fars huvud på det innerliga och icke-förskönande sätt hon har gjort i boken Knud, den store. Han är en romankaraktär i hennes händer som växer fram som en verklig, komplex människa. Med lätt hand skildrar hon Knud som en outsider i varje skede av livet."Arbetarbladet

"Gripande berättelse om en konstnär - och en far. En gripande och utlämnande berättelse om konstnärsskapets stundom höga pris och svåra utmaningar, både för konstnären själv och den närmaste omgivningen. En oupphörligt fascinerande berättelse har det blivit om ett inte alltför ovanligt konstnärsöde." Länstidningen Östersund

"Hanne-Vibeke Holst har skrivit en stark roman om sin far Knud som dog i största misär. Hon visar återigen att hon är en av Nordens största samtida författare. Hanne-Vibeke Holst är skicklig på att skriva om parrelationer. Hon går under huden även på sina föräldrar. Hon har ett språk som gör att texten borrar sig i läsaren. Hon väjer inte heller för det svåra, hon går djupt ner både i sig själv och sin far, hon vrider och bänder och för upp smärtan i ljuset och det kan bli riktigt obehagligt att läsa. Hanne-Vibeke Holst har skrivit sig in i vår samtid, hon har väckt svåra och angelägna frågor och hon gör det både personligt och professionellt." Dala-Demokraten

Recensionsdag: 2015-04-01 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Margareta Järnebrand Originalutgåvans titel: Knud, den store Originalutgåvans utgivningsår: 2015 Omslagsformgivare: Jojo Form Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 537 Mått: 110 x 178 x 34 mm Vikt: 295 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789175033914 (2015-03-18)

Knud, den store

Författare: Hanne-Vibeke Holst
Provläs