Och Natten Viskade Annabel Lee

Författare: Bruno K. Öijer

Utgivningsdag: 2017-01-12
Recensionsdag: 2017-01-26

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

”Och Natten Viskade Annabel Lee skrevs dels i Sverige, dels söderut vid Medelhavet. Jag påbörjade arbetet med boken i januari 2013 och gjorde dom sista manusändringarna nästan exakt ett år senare i Paris.     Boken ligger mej varmt om hjärtat. Inte för att den har drag av självbiografi, men för att den ledde mej tillbaka till mina tidiga inspirationskällor och till människoöden som varit avgörande för mitt sätt att uppleva och hantera tillvaron.     Jag förutsatte mej att skriva rakt och enkelt, jag ville att allt skulle ligga i öppen dager - som dom solbelysta tillfällen under din barndom och uppväxt när fantasin och dess visdom var din tillflykt, din enda trofasta vän, ett ständigt laddat försvarsvapen mot en värld som gått åt fel håll och värre.     Boken fanns redan inom mej men skrevs ut under vackra träd, vid vackra fönster och aldrig långt från caféterrasserna, där staden fällde sin skugga - skuggan av hänsynslösa orättvisor, skuggan av en växande mängd hemlösa.” Bruno K. Öijer Bruno K. Öijer intar en unik plats i den svenska poesin. Medan Giftet Verkar (1990), första diktsamlingen i Trilogin, stod för det stora publika genombrottet. 2008 utkom Svart Som Silver och den blev en av det årets mest omtalade böcker. I Och Natten Viskade Annabel Lee möter vi dikter med stor existentiell skärpa, skönhet och ett rent klingande språk. Det är en efterlängtad diktsamling av en av vår tids största författare.

”Bruno K. Öijers första diktsamling på sex år är en stor händelse i poesi-Sverige … detta är en poet som dagarna efter att man läst honom faktiskt förändrar ens sätt att se." / Åsa Beckman, Dagens Nyheter.

”Bruno K. Öijers första diktsamling på sex år är en stor händelse i poesi-Sverige … detta är en poet som dagarna efter att man läst honom faktiskt förändrar ens sätt att se. Han fäller liksom ut ens egna sidogångar och plötsligt känner man närvaron av de människor i ens eget liv som inte längre finns kvar. På det sättet är han en poet som verkligen sjunger fram de döda. Allas döda.” / Åsa Beckman, Dagens Nyheter

”Med sina nya dikter befäster Bruno K Öijer sin position som en av den svenska poesins oumbärliga röster.” / Kristian Ekenberg, Arbetarbladet

”Han är mer än en poet; med risk för att låta larvig skulle jag vilja beskriva hans position som i det närmaste profetisk, en förkunnare i mystiskt förbund med ett annat verklighetsskikt. /…/ Ett avsked? Nej, låt oss hoppas på en runda till. Öijer är som bäst när han befriar sig från oket av sin egen mytologi och möter oss med garden nere. När han kastar av sig den förbittrade nationalpoeten och ser världen genom barnets ogrumlade blick.” / Jens Liljestrand, Expressen

”Det råder inget tvivel om att Öijer är i högform /…/ Bruno K. Öijer kan i alla fall själv med ordens hjälp trolla fram droskan som tar oss in i drömmarnas silverskimrande värld.” / Ann Lingebrandt, Helsingborgs Dagblad

”Bara tiden kan ge säkert besked men jag tror att den här boken måste placeras in som en av de absolut bästa i Öijers sparsmakade och rakt igenom högklassiga produktion.” / Daniel Erlandsson, Östgöta Correspondenten

”Det tycks mig vara tydligt och klart att Bruno K Öijer i och med sin senaste diktsamling Och natten viskade Annabel Lee sluter en cirkel omkring sitt författarskap … Han skapar meningsfyllda delar i en större helhet. Det är närapå som han vaskat fram guldkorn efter guldkorn, han tycks ha lagt det mörka puzzlet och bilden som framträder lyser som klaraste guld, som en diamant som pressats fram under ett oerhört inre tryck.” / Kristian Lundberg, Norrköpings Tidningar

”En ny diktsamling av Bruno K Öijer är per definition en händelse …En diktare som aldrig dagtingar med ingivelsen och uppdraget. En magiker och trollkarl som betraktar omvärlden och samtiden med ett slags suverän frihet.” / Jan Karlsson, Hallandsposten

”Med den nya diktsamlingen visar Öijer återigen att han har en enastående förmåga att kombinera enkelhet med bråddjup. Man måste ha ett hjärta av sten för att inte bli berörd.” / Anders Rosesund, Nya Ludvika Tidning

”Vid sidan av de föregående böckerna framstår Och natten viskade Annabel Lee över huvudtaget som mer lekfull, disträ och sökande. Det gör den inte sämre, och antalet mirakulösa bildlösningar är minst lika stort som i tidigare verk.” / Petter Lindgren, Aftonbladet

”Just där ligger nog själva konststycket, att skriva så nära traditionen och schablonen och ändå lyckas utvinna nytt guld ur materialet. Det gör bara bra poeter.” / Tomas Larsson, Östersund-Posten

”Det finns nog få saker som är svårare för en författare att förvärva än enkelhetens dygd. Att kunna fånga det undflyende och komplexa begrepp vi i brist på bättre ord kallar för livskänsla i så rena och klara bilder som möjligt, utan att bli banal, är sannerligen en konst. Tomas Tranströmer kan det. Bruno K. Öijer kan det. /…/ Vi talar ändå här om dikt som självklart och majestätiskt höjer sig över i stort sett allt i den samtida svenska litteraturen.” / John Sjögren, Upsala Nya Tidning

Recensionsdag: 2017-01-26 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Fotograf: Karl-Fredrik Hausswolff von Formgivare: Maya Eizin Öijer Nomineringar: Nordiska rådets litteraturpris Thema-kod: Poesi Antal sidor: 128 Mått: 110 x 178 x 8 mm Vikt: 75 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789174295764 (2017-01-12)

Och Natten Viskade Annabel Lee

Författare: Bruno K. Öijer

Utgivningsdag: 2017-01-12