Medmänniskor

Stefan Einhorn

Utgivningsdag: 2008-11-21
Recensionsdag: 2008-11-21

Om jag inte tar vara på mig själv, vem skall då bry sig om mig? Men om jag enbart tar vara på mig själv, vem är då jag?

HillelStefan Einhorns förra bok Konsten att vara snäll blev en stor succé hos kritikerna och den har hittills sålt i över 150 000 exemplar. Även hans nya bok Medmänniskor handlar om vad det innebär att vara människa. I korta berättelser lyckas han fånga olika aspekter av medmänsklighet och kärleksfulla relationer mellan människor. ”Att vara medmänniska är ett stort ansvar och en utmaning”, skriver Stefan Einhorn. ”Ibland misslyckas vi, ibland lyckas vi, med att vara sanna medmänniskor. Av misslyckanden kan vi välja att lära något, eller att inte.

Världen är full av goda gärningar. Nickar och leenden i vardagliga möten, dörrar som hålls upp, ett berömmande ord, en klapp på en axel, en människa ser en annans behov och hjälper lite extra.

Ofta blir de direkta konsekvenserna av den goda handlingen knappt märkbara. Men ibland får en god handling, liksom en ond, stora konsekvenser som vi kanske inte ens är medvetna om, eller blir varse först efter lång tid.”I Medmänniskor väljer Stefan Einhorn att skildra den goda handlingens kraft i form av korta, fristående berättelser. De skönlitterära texterna, som var och en tar upp en särskild aspekt av medmänsklighet, varvas med författarens egna resonemang kring ämnet. Den läsare som uppskattade Stefan Einhorns förmåga att enkelt och glasklart redogöra för det komplicerade och svårgripbara kommer att känna väl igen sig. Här finns samma sorts kloka och tankeväckande iakttagelser som i Konsten att vara snäll.

I Medmänniskor skriver författaren om olika relationer mellan människor, till exempel far och son, lärare och elev, läkare och patient, eller två väninnor. Han visar hur ett möte, ofta av en slump, kan bli livsavgörande för människor och förändra allt. Att läsa Stefan Einhorns texter är att få syn på sitt eget förhållningssätt till andra människor – anhöriga, vänner eller främlingar. Och kanske själv bli en bättre medmänniska …  Stefan Einhorn är professor och ordförande i etiska rådet vid Karolinska Institutet, samt överläkare vid Radiumhemmet i Stockholm. Han har tidigare skrivit En dold gud (1998), Den sjunde dagen (2003) och Konsten att vara snäll (2005).

Recensionsdag: 2008-11-21 Genre: Romaner Originalutgåvans utgivningsår: 2007 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Mått: 110 x 178 x 14 mm Vikt: 128 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789172321335 (2008-11-21)

Medmänniskor

Stefan Einhorn

Utgivningsdag: 2008-11-21