Konservkungen

Herbert Felix - ett flyktingöde i 1900-talets Europa
Författare: Per T Ohlsson

Utgivningsdag: 2006-09-05
Recensionsdag: 2006-09-05

Mediakontakt: Åsa Lindström

Det svenska välståndet är inte bara blågult. Invandrade entreprenörer har haft stor, och ibland avgörande, betydelse för Sveriges ekonomiska och materiella utveckling. En av dessa invandrade företagare var Herbert Felix (1908–73), mannen bakom ett av Sveriges mest kända varumärken – Felix. Han lanserade produkter med självklar plats i folkhemmets skafferi: ketchup i plastflaska, pulvermos och Bostongurka.   Berättelsen om Herbert Felix rymmer Europas dramatiska 1900-tal. Här skildras första och andra världskriget, Förintelsen och befrielsen, det kalla kriget och den västeuropeiska välståndsexplosionen. Herbert Felix var jude och valde att fly från Tjeckoslovakien på 1930-talet. Senare övergav han tryggheten i Sverige för att bli allierad soldat, med målet att rädda sin familj undan nazisternas utrensning. Men han kom för sent, hans föräldrar och bror hade redan deporterats mot en säker död i Auschwitz. På vägen hem till Sverige lyckades Herbert dock befria sin bäste vän ur ett ryskkontrollerat fångläger. Denna handlingskraft speglades även i Herbert Felix gärning som företagsledare; risktagande, beslutsamhet och ett humör som det slog gnistor om. Trots sin stora förlust lyckades han bygga upp en svensk storindustri.   I Per T Ohlssons bok skildras Herbert Felix fascinerande levnadsöde. Det är en historia med tvära kast mellan tragedi och framgång, sorg och glädje, världspolitiska skeenden och lilla Eslöv. Författaren har haft tillgång till dagböcker, brevväxling och interna dokument och har intervjuat Herbert Felix släktingar, vänner och kollegor.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-09-05 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Formgivare: Anders Timrén Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 200 Mått: 159 x 204 x 21 mm Vikt: 460 g

Fler böcker av författaren

Konservkungen

Herbert Felix - ett flyktingöde i 1900-talets Europa
Författare: Per T Ohlsson

Utgivningsdag: 2006-09-05
Recensionsdag: 2006-09-05

Mediakontakt: Åsa Lindström

Det svenska välståndet är inte bara blågult. Invandrade entreprenörer har haft stor, och ibland avgörande, betydelse för Sveriges ekonomiska och materiella utveckling. En av dessa invandrade företagare var Herbert Felix (1908–73), mannen bakom ett av Sveriges mest kända varumärken – Felix. Han lanserade produkter med självklar plats i folkhemmets skafferi: ketchup i plastflaska, pulvermos och Bostongurka.   Berättelsen om Herbert Felix rymmer Europas dramatiska 1900-tal. Här skildras första och andra världskriget, Förintelsen och befrielsen, det kalla kriget och den västeuropeiska välståndsexplosionen. Herbert Felix var jude och valde att fly från Tjeckoslovakien på 1930-talet. Senare övergav han tryggheten i Sverige för att bli allierad soldat, med målet att rädda sin familj undan nazisternas utrensning. Men han kom för sent, hans föräldrar och bror hade redan deporterats mot en säker död i Auschwitz. På vägen hem till Sverige lyckades Herbert dock befria sin bäste vän ur ett ryskkontrollerat fångläger. Denna handlingskraft speglades även i Herbert Felix gärning som företagsledare; risktagande, beslutsamhet och ett humör som det slog gnistor om. Trots sin stora förlust lyckades han bygga upp en svensk storindustri.   I Per T Ohlssons bok skildras Herbert Felix fascinerande levnadsöde. Det är en historia med tvära kast mellan tragedi och framgång, sorg och glädje, världspolitiska skeenden och lilla Eslöv. Författaren har haft tillgång till dagböcker, brevväxling och interna dokument och har intervjuat Herbert Felix släktingar, vänner och kollegor.

Ladda ner foton av författaren

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-09-05 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Formgivare: Anders Timrén Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 200 Mått: 159 x 204 x 21 mm Vikt: 460 g

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare