Högre än alla himlar

Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2011-05-13
Recensionsdag: 2011-05-27

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Det är bara några timmar kvar av år 1999 och i en fashionabel våning på Norr Mälarstrand väntar sex nära vänner in 2000-talet. Vi är hemma hos värmländska Sanna, som är författare, och hennes make börsmäklaren Victor. Runt omkring dem finns de närmaste vännerna: Stefan, som jobbar på Naturvårdsverket, har åkt in från Lidingö tillsammans med sin hustru Pella, som är terapeut. Från Söder kommer den kämpande skådespelerskan och eviga singeln Liv, som mest arbetar som servitris. Från Östermalm ansluter Jalle, partybögen som till vardags arbetar på UD men nu börjat längta efter att bilda familj.Ännu är de kommande årens dramatiska händelser i världen okända, liksom personliga med- och motgångar i den än så länge mycket sammansvetsade lilla gruppen. Fester och parmiddagar kommer att avlösas av yrkesmässiga framgångar och bakslag. Vilda nätter på Manhattan liksom lata sommarkvällar i Falsterbo ska förbytas i sorg och tragedi. Stora som små händelser ska sätta vänskap, tillit och fundamentala värderingar på prov. Men nu är det nyårsafton och det gamla årtusendet går i graven. Vännerna skålar i champagne och tittar ut över Stockholm, som exploderar i fyrverkerier. 2000-talet, så fyllt av möjligheter, har börjat.
Högre än alla himlar är första delen i en trilogi som utspelar sig under millenniets första decennium. Det är en överblick över vår nära nutidshistoria och samtidigt en roman om såväl stark vänskap som hur det är att vara människa i en ytterst föränderlig tid.
www.louiseboijeafgennas.se
”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”DN
”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.” SvD
”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”SR:s Kulturnytt
"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."Per T Ohlsson, Sydsvenskan
”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”Västerbottens-Kuriren
”... äkta känslor, äkta engagemang ...”Södermanlands Nyheter
”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”Blekinge Läns Tidning
”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”Gefle Dagblad
”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”Arbetarbladet
”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”Upsala Nya Tidning
”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”Smålandsposten
”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”Nerikes Allehanda
”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”Eldorado SR P2

”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”
DN

”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.”
SvD

”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”
SR:s Kulturnytt

"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."
Per T Ohlsson, Sydsvenskan

”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”
Västerbottens-Kuriren

”... äkta känslor, äkta engagemang ...”
Södermanlands Nyheter

”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”
Blekinge Läns Tidning

”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”
Gefle Dagblad

”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”
Arbetarbladet

”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”
Upsala Nya Tidning

”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”
Smålandsposten

”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”
Nerikes Allehanda

”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”
Eldorado SR P2

”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”
DN

”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.”
SvD

”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”
SR:s Kulturnytt

"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."
Per T Ohlsson, Sydsvenskan

”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”
Västerbottens-Kuriren

”... äkta känslor, äkta engagemang ...”
Södermanlands Nyheter

”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”
Blekinge Läns Tidning

”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”
Gefle Dagblad

”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”
Arbetarbladet

”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”
Upsala Nya Tidning

”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”
Smålandsposten

”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”
Nerikes Allehanda

”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”
Eldorado SR P2

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2011-05-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2010 Omslagsformgivare: Sofia Scheutz Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 526 Mått: 111 x 178 x 31 mm Vikt: 281 g Format (utgivningsdatum): Storpocket, 9789143510515 (2010-12-20); Pocket, 9789170018756 (2011-05-13)

Fler böcker av författaren

Högre än alla himlar


Lyssna på boken Provläs

Utgivningsdag: 2011-05-13
Recensionsdag: 2011-05-27

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Det är bara några timmar kvar av år 1999 och i en fashionabel våning på Norr Mälarstrand väntar sex nära vänner in 2000-talet. Vi är hemma hos värmländska Sanna, som är författare, och hennes make börsmäklaren Victor. Runt omkring dem finns de närmaste vännerna: Stefan, som jobbar på Naturvårdsverket, har åkt in från Lidingö tillsammans med sin hustru Pella, som är terapeut. Från Söder kommer den kämpande skådespelerskan och eviga singeln Liv, som mest arbetar som servitris. Från Östermalm ansluter Jalle, partybögen som till vardags arbetar på UD men nu börjat längta efter att bilda familj.Ännu är de kommande årens dramatiska händelser i världen okända, liksom personliga med- och motgångar i den än så länge mycket sammansvetsade lilla gruppen. Fester och parmiddagar kommer att avlösas av yrkesmässiga framgångar och bakslag. Vilda nätter på Manhattan liksom lata sommarkvällar i Falsterbo ska förbytas i sorg och tragedi. Stora som små händelser ska sätta vänskap, tillit och fundamentala värderingar på prov. Men nu är det nyårsafton och det gamla årtusendet går i graven. Vännerna skålar i champagne och tittar ut över Stockholm, som exploderar i fyrverkerier. 2000-talet, så fyllt av möjligheter, har börjat.
Högre än alla himlar är första delen i en trilogi som utspelar sig under millenniets första decennium. Det är en överblick över vår nära nutidshistoria och samtidigt en roman om såväl stark vänskap som hur det är att vara människa i en ytterst föränderlig tid.
www.louiseboijeafgennas.se
”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”DN
”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.” SvD
”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”SR:s Kulturnytt
"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."Per T Ohlsson, Sydsvenskan
”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”Västerbottens-Kuriren
”... äkta känslor, äkta engagemang ...”Södermanlands Nyheter
”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”Blekinge Läns Tidning
”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”Gefle Dagblad
”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”Arbetarbladet
”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”Upsala Nya Tidning
”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”Smålandsposten
”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”Nerikes Allehanda
”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”Eldorado SR P2

”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”
DN

”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.”
SvD

”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”
SR:s Kulturnytt

"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."
Per T Ohlsson, Sydsvenskan

”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”
Västerbottens-Kuriren

”... äkta känslor, äkta engagemang ...”
Södermanlands Nyheter

”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”
Blekinge Läns Tidning

”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”
Gefle Dagblad

”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”
Arbetarbladet

”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”
Upsala Nya Tidning

”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”
Smålandsposten

”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”
Nerikes Allehanda

”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”
Eldorado SR P2

”Våldsamma diskussioner om allt - högt och lågt: kulturlivet, amerikansk krigshets, fördelarna med anarkafeminism eller hur man bäst ska hantera ett släktägt sommarställe ... bitvis får Louise Boije af Gennäs romanen att smälta samman. När hon skriver om Anna Lindhs död till exempel - eller sorgen över ett plötsligt missfall - känns allt gestaltat, nära något autentiskt, och mina tårar droppar över sidorna.”
DN

”Trots alla problem, olikheter och ibland stridigheter är detta ett starkt kollektiv. Sammanhållningen finns där hela tiden. Det är sympatiskt ... Den stora historien griper in i den lilla.”
SvD

”... det finns något friskt och befriande i den energi med vilken Louise Boije af Gennäs springer tätt i hasorna på sina romanfigurer, följer dom i alla vändningar och vindlingar, förälskelser och misslyckanden.”
SR:s Kulturnytt

"Det är en stor epokroman och därtill en fantastisk Stockholmsskildring."
Per T Ohlsson, Sydsvenskan

”Absolut samtida och absolut oförskräckt ... Öppningen är magnifik. Med snudd på strindbergsk grandezza gör författaren en exposé över staden sedd från ovan.”
Västerbottens-Kuriren

”... äkta känslor, äkta engagemang ...”
Södermanlands Nyheter

”Livsångest, valsituationer och vemod, men också stark vänskap präglar denna roman. Som vanligt är Boije af Gennäs skicklig på att teckna verkliga människor, av kött och blod. Med brister, ångest och rädslor, liksom mod, självsäkerhet och framåtanda. Stundtals är språket vansinnigt vackert och absolut eget ... Boije af Gennäs placerar oss i ett sammanhang av världshändelser som terrorattentaten den elfte september, mordet på Anna Lindh och USA:s invasion av Irak. De fiktiva personernas framfart i en verklig tid blir också en krönika över vad som har hänt i vårt samhälle under början av 2000-talet.”
Blekinge Läns Tidning

”Hon ger sig på en öppning som vore hon en ny Strindberg. Det kan man kalla kaxigt. Men det är mer. Det är lysande. Hon beter sig som en Strindberg på rödarumshumör.”
Gefle Dagblad

”... en underhållande roman, därtill en bred berättelse om vår tid som i rådande litteraturklimat präglas av mikroskopets perspektiv.”
Arbetarbladet

”Styrkan i Högre än alla himlar ligger i ambitionen att skildra en era ... och att den vågar låta bli att vara tidlös.”
Upsala Nya Tidning

”... det är alltid modigt att skildra samtiden, den kan vi alla och vi låter oss inte luras av historiska kostymer. Att beskriva en miljö, den trygga borgerligheten, som annars mest är till åtlöje i litteraturen, är också modigt. Boije af Gennäs lyckas med gestaltningen av svensk naivitet och aningslöshet.”
Smålandsposten

”... välskrivet och präglat av en ömsinthet för huvudpersonerna och för perioden.”
Nerikes Allehanda

”Louise kartlägger vår tids drömmar och missuppfattningar. Ouvertyren till boken är en klar parallell till öppningen av Strindbergs Röda Rummet . Men i stället för artonhundratalets inskränkta ämbetsverk skildrar Louise hur nittonhundratalets final kommer med IT-bubblan och en ny global finansvärld. Hennes personer är älskvärda och boken kunde säkert bli förvandlad till en gripande TV-serie. Louise lånar från högt och lågt. Hennes bok är troligen den mest svärmiska och skönhetstörstande jag hittat på länge ... Det blir en komplett rundtur genom vår tid och boken rymmer en trevlig tyfon av tidstypiskheter. Detaljer är en av hennes starka sidor – ända in i alla musikexempel som virvlar förbi. Louise har klar blick och har säkert sett just dig ... Res i hennes roman och upptäck dig själv och dina egna tankar, dumheter och din samlade värk. Det kan behövas!”
Eldorado SR P2

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Ladda ner foton av författaren

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2011-05-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2010 Omslagsformgivare: Sofia Scheutz Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 526 Mått: 111 x 178 x 31 mm Vikt: 281 g Format (utgivningsdatum): Storpocket, 9789143510515 (2010-12-20); Pocket, 9789170018756 (2011-05-13)

Fler böcker av författaren

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare