Bonnierförlagen skriver avtal med Spotify
Från och med den 18 november 2025 kommer Spotify att erbjuda ljudböcker i sin tjänst i Norden.
Den svenska bokmarknaden har under många år varit i förändring – och den fortsätter att förändras. Att ljudboken under en längre tid haft stark tillväxt har knappast undgått någon. I Sverige står ljudböcker idag för cirka 33 procent av försäljningsintäkterna för förlagen, medan motsvarande siffra för Bonnierförlagen är 40 procent.
För branschen innebär ljudboken och streamingtjänsterna nya möjligheter att kunna konkurrera om den tid som många idag spenderar med sina telefoner. Det innebär att boken i ett digitalt format kan vara ett alternativ till poddar, musik, tv-serier och andra digitala underhållnings- eller bildningsalternativ vilket gör både branschen och förlagshusen mer konkurrenskraftiga.
– Det betyder inte att marknaden är utan utmaningar, de fysiska formaten har det tuffare nu än för ett par år sedan, men det har inte med ljudboken som format att göra, utan snarare om en ökad konkurrens om vår tid. Ljudboken har bidragit till tillväxt för vår marknad. Och det är viktigt eftersom en bransch som växer mår bra. När marknaden växer kan förlag investera mer i nya talanger och utgivning – det finns helt enkelt mer pengar att dela på för alla som är en del av bokmarknaden. Att en ny återförsäljare, som Spotify, erbjuder böcker i sin tjänst är vi därför mycket positivt inställda till. Det innebär både tillväxt för marknaden – och större synlighet för våra böcker säger Håkan Rudels, vd för Bonnierförlagen och Bonnier Books.
Bonnier Books, där Bonnierförlagen ingår, har sedan ett par år tillbaka arbetat med Spotify i England. Där har man genom det brittiska förlaget kunnat erbjuda ljudbokskatalogen i Spotifys premiumtjänst. I april 2025 tecknades också ett avtal mellan Bonnier Books tyska förlagsgrupp och Spotify.
– Vår erfarenhet från dessa marknader är positiv. Spotify har breddat marknaden genom att nå nya ljudbokslyssnare, sådana som idag inte betalar för en dedikerad ljudbokstjänst. Det är roligt att vi också i dessa marknader kan se att barnböcker och fackböcker har fått en extra skjuts i ljudboksformatet tack vare Spotify. Mot bakgrund av detta har vi förhandlat med Spotify gällande ett avtal för Bonnierförlagen i Sverige och för våra förlag på övriga nordiska marknader. Det har varit avgörande för oss att säkerställa konkurrenskraftiga villkor för våra författare och att vi har kontroll över hur våra böcker hanteras ur ett AI-perspektiv. Glädjande nog kan vi berätta att vi nu har en överenskommelse med Spotify som uppfyller ovan och mer därtill, fortsätter Håkan Rudels.
Från och med lanseringen i Sverige kommer Bonnierförlagen att kunna erbjuda sin ljudbokskatalog i Spotify.
– Förhoppningsvis leder detta till fler lyssningar för många av våra författare och en breddad svensk ljudboksmarknad, avslutar Håkan Rudels.
