Mississippi

Författare: Hillary Jordan

Utgivningsdag: 2013-04-12
Recensionsdag: 2013-04-29

Mediakontakt: Stephanie Tärnqvist

År 1946 flyttar Henry McAllan med sin hustru Laura till en bomullsfarm i Mississippideltat. För henne är det en både främmande och skrämmande miljö. Henrys kärlek till lantlivet delas inte av Laura, som sliter hårt med att uppfostra deras två barn under sträng övervakning av sin hatiske, rasistiske svärfar. När det regnar stiger vattnet och slukar bron som leder till staden. Familjen blir strandsatt i ett hav av gyttja.

Efter krigets slut återvänder två unga män från Europa för att hjälpa till med arbetet på farmen. Jamie McAllan är raka motsatsen till sin äldre bror Henry. Han charmar sin omgivning men förföljs av plågsamma minnen från kriget. Ronsel Jackson, äldste sonen till de svarta dagverkarna som bor på farmen, återvänder från kriget som en hjälte bara för att konfronteras med ett långt farligare motstånd: den djupt rotade rasismen hos sina egna landsmän. Den osannolika vänskapen mellan de två unga männen kommer att dra in dem alla i en förgörande tragedi.

Mississippi är Hillary Jordans hyllade och prisbelönta debutroman. Det är en starkt gripande historia om rasmotsättningar och hopplöshet, om traditionens förkrossande makt men också om kärlek och vänskap över alla gränser.

"spännande och engagerande" - Expressen

"Den som tycker om välskrivna romaner med starka personporträtt, ska inte heller missa Hillary Jordans imponerande debut Mississippi. Här beger vi oss rakt ner till floddeltat, till bomullsfälten under åren kring de båda världskrigen. Med bara några få ord lyckas Hillary Jordan redan i första scenen öppna upp ett bråddjup kring gestalterna, och hon behåller ett fast grepp om läsaren hela vägen. Mississippi är en berättelse om de svåra förhållandena i den fattiga amerikanska södern, men framför allt är den ett fantastiskt porträtt av en grupp människor och deras inbördes relationer. Det här är en bok att andlöst sträckläsa, och att minnas länge." - Bohuslänningen

"Mississippi liknar en grekisk tragedi, berättelsen snurrar allt snabbare mot en oundviklig katastrof. Det är nerv i berättelsen, och det är svårt att släppa boken ifrån sig. Miljön är ypperligt fångad, man känner leran under fötterna, ser de ruffiga trähusen framför ögonen. Även personporträtten är levande, det här är den sortens berättelse som man kan se framför sig som en film, det är som om man själv varit närvarande." - Dagen

"Hillary Jordan sätter fart på berättelsen genom att ständigt byta berättarperspektiv. Så gott som varje karaktär får föra sin egen talan. Det är ett skickligt hantverk av en debutant, såväl språk som dramaturgi fungerar. Spänningen stegras efter hand och snart ligger hela familjetragedin i öppen dager. Styrkan i berättelsen är att den också obönhörligen visar vad ett samhälle med stora orättvisor gör med sina människor, vilka primitiva krafter som sätts i rullning när man delar upp människor i olika endimensionella grupperingar, sorterar dem efter hudfärg, eller som i dag efter kultur. Hillary Jordan skriver i en stark berättartradition. Jag tror att John Steinbeck skulle ha gillat romanen mycket." - Dala-Demokraten

"Historien berättas kapitelvis från sex huvudkaraktärers perspektiv, vilket ger oss mångfacetterade och djupa personporträtt. ... Hillary Jordan har skrivit det som kanske är sommarens mest spännande roman. Handlingen drivs snabbt på av ledtrådar om vad som komma skall, pusselbitar som sparas när berättarrollen skiftar från ett kapitel till ett annat." - Sölvesborgs-Tidningen

"Boken är skriven ur olika berättarperspektiv, vilket gör den intressant och levande." - Aftonbladet

"spännande och engagerande" - Expressen

"Bygget av boken är faktiskt imponerande och människorna riktiga människor som vrids och vänds och utveckas under 300 spännande, gripande och gråtframkallande sidor. ... Spänningen stegras genom hela romanen och blir nästan outhärdlig under de sista hundra sidorna. Det är ett imponerande debutverk." - Dast Magazine

"Hillary Jordan har skrivit en gripande roman om hur det är att försöka leva sitt liv i ett sammanhang där det är varje man för sig själv som gäller." - LitteraturMagazinet

"Hillary Jordan debuterar med sydstatsromanen Mississippi och lyckas väl i sin debut. Det är välskrivet, drivet och ofta spännande." - Kulturbloggen.com

"Det är en stark historia som är väl berättad. Hillary Jordan har ett språk som tydliggör de karga förhållanden som familjen lever under och hon skönmålar ingenting. ... Jag gillar att Jordan inte lägger fokus på att beskriva samhällsstrukturen och rasmotsättningar utan i stället låta läsaren förstå hur det var i södern genom de villkor som karaktärerna i boken är tvungna att förhålla sig till och kämpa med. Hon är skicklig på att beskriva miljöerna och det känns som att jag vet exakt hur det ser ut på Mudbound. En bra bok som jag absolut rekommenderar!" - mednasanienbok.blogspot.se

Recensionsdag: 2013-04-29 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Dorothee Sporrong Originalutgåvans titel: Mudbound Originalutgåvans utgivningsår: 2008 Omslagsformgivare: Miroslav Sokcic Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 304 Mått: 110 x 178 x 18 mm Vikt: 164 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789175031866 (2013-04-12)

Mississippi

Författare: Hillary Jordan

Utgivningsdag: 2013-04-12