Sjön utan namn

Författare: Kjell Johansson

Utgivningsdag: 2004-08-20
Recensionsdag: 2004-08-20

Roman av författaren till Huset vid Flon ”… en alldeles storartad bok som i botten rymmer lika mycket vrede och glädje som sorg och hopp.” ÖstersundspostenEva bestämmer sig för att resa till den sedan länge döde faderns ensligt belägna föräldrahem, där hon och hennes lillebror en gång tillbringade en märklig sommar som barn. På torpet lever hennes sjukpensionerade kusiner kvar. Under den ödesdigra allhelgonahelgen konfronteras hon, den välutbildade medelklasskvinnan, med sitt eget fattiga förflutna. Eva tvingas inse att hur långt man än avlägsnar sig från sitt ursprung bär man det ändå med sig. Men hon får också en annan insikt, att människan alltid är större än den roll hon tilldelats.Sjön utan namn är en skoningslös roman. Den är en skildring av det Sverige som funnits och alltid kommer att finnas, men hela tiden vid sidan av vår uppmärksamhet. Boken är en fristående fortsättning på den uppmärksammade Huset vi Flon."Kjell Johansson lyckas ännu en gång föra oss med till en annan värld, till en annan mänsklig verklighet, som utmaning för vår förståelse och medkänsla".Göteborgs Posten"Huset vid Flon är en av de starkaste barndomsskildringarna i svensk litteratur … när Kjell Johansson nu utvidgar den med en så rik och skakande roman som Sjön utan namn kan jag inte längre finna något motstycke i vare sig äldre eller nyare svensk litteratur.” Aftonbladet”… en gudabenådad berättare, en man som med sina ord kan få oss att slukas av en annan värld än vår egen.” Västerviks Tidningen

Recensionsdag: 2004-08-20 Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789170011825 (2004-08-20)

Sjön utan namn

Författare: Kjell Johansson