Sju vägar till ökad personlig utstrålning
Författare: Eva Kihlström

Utgivningsdag: 2007-02-09
Recensionsdag: 2007-02-09

"Full av praktiska råd och handfasta tips ... mycket lätt att ta till sig"Morgonbris
Karisma, den magiska x-faktorn, förknippas ofta med sex, makt och pengar. Men skönhet, status eller rikedom räcker inte för att skapa magnetism. Det ska till något mer.
Varför väcker Mark Levengood tillit och förtroende? Hur kunde Marilyn Monroe fängsla och förtrolla både män och kvinnor? Vad gör Bill Clinton och John F Kennedy till två av de mest karismatiska presidenterna USA upplevt.
Karismakoden, den första helsvenska boken i ämnet, väckte stor uppmärksamhet när den kom i april 2006. I Karismakoden avslöjar författaren och forskaren Eva Kihlström hemligheterna bakom stark personlig utstrålning och visar på vägar att nå dit.En så enkel sak som hur du säger hej när du kliver in genom dörren kan bestämma hur resten av kvällen ska bli. Vi avläser både medvetet och omedvetet så mycket mer än vi tror genom andras kroppsspråk. Hur vi rör oss, för oss, går och står, vilka ordval vi gör, vilket tonläge vi använder sänder ut budskap – allt sammantaget skapar vår utstrålning.
Författaren Eva Kihlström har inte bara skrivit en bok om retorik, utan hon har även tagit ett större grepp genom att visa hur retoriken samspelar med kroppsspråket och utstrålningen och hur de tillsammans bildar karisman. Det är hennes fasta övertygelse att "Varje människa har fröet till karisma inom sig!" och att den går att öva upp. Metodiskt och lättfattligt berättar och tipsar författaren om hur man tränar upp förmågan att skapa tillit och gemenskap. Att se, bekräfta och lyfta andra och att kunna entusiasmera. Förmedla energi, hopp och glädje.
I boken avslöjas även några av de stora mästarnas hemligheter: Nelson Mandela, John F Kennedy, Martin Luther King, Elvis Presley, Marilyn Monroe och svenskar som Dag Hammarskjöld, Mark Levengood och Gudrun Schyman med flera. Hur tänker de? Vilka knep och metoder använder de sig av? Boken tar även upp och förklarar retoriska begrepp som etos, logos, patos och pistis. Det här är den första boken på svenska för alla som vill bli en skickligare kommunikatör, skapa bättre relationer och öka sin attraktionsförmåga, vare sig det handlar om arbete, skola eller privatliv.
Eva Kihlström arbetar som journalist och utbildare i kommunikation. Hon har en fil mag i retorik från Södertörns högskola i Stockholm. Karismakoden, hennes debutbok, är den bok hon själv velat läsa då hon började studera ämnena retorik och kommunikation.

Recensionsdag: 2007-02-09 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Originalutgåvans utgivningsår: 2006 Thema-kod: Psykologi Antal sidor: 208 Mått: 110 x 178 x 13 mm Vikt: 119 g Format (utgivningsdatum): Pocket, 9789172320666 (2007-02-09)

Karismakoden

Författare: Eva Kihlström

Utgivningsdag: 2007-02-09